Verkeersveiligheid

Het is een actueel thema in Oosterhout, de verkeersveiligheid. Korte tijd geleden zijn er, op één en dezelfde weg, drie voetgangers aangereden en overleden naar aanleiding van deze drie los-van-elkaar-staande ongevallen. Onbegrijpelijk, verbijsterend en diep triest voor de nabestaanden. Iedere aanrijding en ieder ongeluk is er één teveel. De ongevallen op de burgemeester holtroplaan maakten door hun dodelijk afloop veel tongen los. Er wordt, niet meer dan terecht, nu grondig onderzoek gedaan naar de toedracht van de ongevallen en eventuele maatregelen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Er zijn zelfs al wat maatregelen genomen.

Nu kom ik vaak en onder allerlei weersomstandigheden en op vele verschillende tijdstippen op de Holtroplaan en moet ik toegeven dat het altijd goed opletten is bij de oversteekplaatsen. Extra lantaarns of niet, met regen zie je niets. Ter hoogte van de Oosterheidehal is het soms goed uitkijken als er net een bus stopt en de eerste passagiers de oversteekplaats bereiken terwijl de bus het zicht voor de automobilist nog beperkt. Dit maakt het bij daglicht, met goed weer al een lastige situatie, maar de kansen stapelen zich snel op naarmate het donkerder en slechter weer wordt.

Een bijkomend probleem voor de gehele Holtroplaan is de stevige bergroeing rondom de weg. De bomen en struiken houden veel licht tegen, zowel overdag als ’s avonds. Voetgangers in donkere kleding kunnen dan ineens opduiken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor fietsers, hoewel die, waarschijnlijk door de vele campagnes en controles op fietsverlichting inmiddels hun kwetsbare positie op de weg kennen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Als voetganger is en blijft het opletten. Want je weet nooit of je je welverdiende voorrang krijgt. In het verkeer ben je in volgens de regels wellicht beschermd, maar in de praktijk is het vaak knap opletten geblazen en geldt vooral je eigen verantwoordelijkheid voor jezelf en de anderen in je omgeving. Dat merk je als automobilist, als fietser en als voetganger. Een ongeluk zit werkelijk in een klein hoekje.

Gedragsregels in het verkeer

Het valt me op dat met name sommige groepen nieuwe Nederlanders bijzonder vaak de straat aanzien voor voetpad. De weg waaraan ik woon is een hoofdweg om dieper de wijk in te gaan en waar je als automobilist “gewoon” 50 km/h mag rijden. De stoepen zijn breed en je doet daar normaal als automobilist dus ook niemand kwaad mee. De laatste tijd zie je dus steeds meer mensen de weg als stoep gebruiken. En verbazingwekkend vaak zijn dat dus nieuwe Nederlanders.  Ik begon mezelf spontaan af te vragen of wij als Westerse wereld nu zo gek zijn of dat het misschien toch logisch is om op een relatief beschermde stoep te lopen. Ik krijg vaak de neiging om eens goed uit te gaan leggen dat het gevaarlijk is om op een straat te lopen waar auto’s (misschien wel té) hard mogen rijden. Ik vond het voorstel in het afgeschoten verkeersstructuurplan nog niet zo gek, alle wegen in de wijk 30 km/h, alle doorgaande stadswegen 50 km/h. Een ringweg waar het nog een tandje harder mag kan ik me ook wel voorstellen en moet je verder dan de gemeentegrens kun je de snelweg of provinciale weg op.

Redt jezelf!

Hetzelfde trucje, dat lopen op de straat, is overigens ook populair bij hondenbezitters. Snel even de hond uitlaten, zelf op straat lopen en de hond uitlaten in de berm. Ze lopen zelf op straat om niet in de hondenpoep te trappen, die zij zelf, of de eigenaren van de andere honden,  niet opruimen of omdat ze liever geen laarzen aantrekken. Echter het is levensgevaarlijk op deze manier op straat te lopen! Vooral ’s winters, met donker weer en donkere kleding word je pas te laat opgemerkt door automobilisten! Kijk alsjeblieft een beetje uit, redt jezelf voor het te laat is!

Wosterhouter

Ik ben een echte Wosterhouter. Het is mijn stadje. Maar ik bemoei met net zo graag met de rest van de wereld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *