Ingezonden: Klanten zijn in Oosterhout Welkom!

© Joeri van Etten
© Joeri van Etten

Economie is massa-emotie. Als het goed gaat, gaan mensen twijfelen of het nog langer goed kan gaan en uiteindelijk wordt dit een self for filling profecy. Als het dan maar lang genoeg slecht gaat, besluiten we met zijn allen dat het nu toch echt wel weer de goede kant op moet gaan en zie; Het zal ook weer beter gaan. Deze golfbeweging gaat zo eindeloos door; Hij is zelfs beschreven door kondratieff (De golf van Kondratieff)

De media heeft hier een steeds grotere rol in. De afgelopen jaren was het usance om maar zo veel mogelijk negatief economisch nieuws te belichten. Liever berichten over 5% werkelozen dan over 95% werkenden.

Gelukkig is daar dit jaar een kentering in gekomen. De media staat bol van positiviteit; de economie groeit weer! Wat zien we? Huizenprijzen stijgen, bestedingen trekken aan, kortom goed nieuws.

Het verschil met vorige economische crisissen is echter dat er een aantal zaken substantieel veranderd zijn. Internet, web verkopen en hiermee het hele koopgedrag is radicaal anders.

Om winkeliers, de gemeente en pandeigenaren te triggeren heeft Rabo Amerstreek een ondernemers café aan dit onderwerp gewijd. Hoofdspreker was de gezaghebbende Hoogleraar Cor Molenaar.

De heer Molenaar kwam met een zeer kritisch, maar uiteindelijk heel erg inspirerend verhaal. Zowel ondernemers als gemeentevertegenwoordigers gingen met een goed gevoel de zaal uit. De algemene stemming was dat we er met z’n allen iets van moeten gaan maken.

Maar wat is dan ’s morgens de kop van het verhaal op de voorpagina van Stad en Streek van BN Destem? Klanten worden in Oosterhout “gestraft”. Waarom niet een positieve draai aan zo’n positieve avond geven? Waarom niet benadrukken dat we er met z’n allen tegenaan willen gaan en Cor Molenaar ons hiervoor tools heeft aangereikt. Waarom moet de Stem alles zo vaak negatief benaderen?

Ik denk dat een krant als de Stem zo objectief mogelijk moet berichten. Meningen mogen natuurlijk in de daarvoor bestemde columns komen, maar objectiviteit staat voorop. Als je er dan toch een draai aan wilt geven, stel ik voor dat dit vanaf nu een positieve draai wordt. We zijn met z’n allen uit het dal aan het klimmen, probeer dan een steun in de rug in plaats van een schop tegen je kop te geven!

Door: Pascal Welten
Betrokken winkelier in Oosterhout centrum

7 gedachten over “Ingezonden: Klanten zijn in Oosterhout Welkom!

  • 19 april 2014 om 16:36
    Permalink

    Een ding is zeker: Dit onderwerp leeft!.

    Ik ben het eens met zowel Elles,Janek als Maarten dat substantiële zaken in het centrum moeten veranderen. Op de eerste plaats door mij en mijn collega winkeliers zelf. Een voorbeeld vind ik altijd Kerst: Met het bestuur van de Winkeliersvereniging proberen we er met onze beperkte middelen iets sfeervols van te maken, terwijl de meeste winkeliers niet eens een kerstbal in de etalage leggen. Sfeer moeten we met z’n allen maken en als iedereen zorgt dat zijn eigen winkel leuk en aantrekkelijk wordt, wordt het hele centrum leuk en aantrekkelijk.

    Ook is het gewoon realiteit dat er in de “goede tijd” door banken en projectontwikkelaars veel te veel verkoopvloer is gebouwd en we nu de rekening middels een reset krijgen gepresenteerd krijgen.

    Over de sluitingstijden zijn we het ook eens; Het probleem is echter dat Iedereen voor uniforme openingstijden is , maar dan wél die van zijn bedrijf. Ook ik denk dat we buiten de gebaande paden moeten gaan kijken en open moeten gaan als de consument vrij is en de huidige openingstijden los moeten laten. Dit zal tijd kosten, maar ik ben er van overtuigd dat ook Oosterhout binnen nu en een paar jaar op andere momenten open gaat. Probleem is nu nog vooral de CAO die voorschrijft dat je personeel op zondag dubbel moet betalen, wat dit een hele dure dag maakt om open te zijn.

    Verder is het een groot probleem dat steeds meer zelfstandig ondernemers hun deuren moeten sluiten en er daarvoor in de plaats weer een filiaalbedrijf met minder betrokken mensen in de plaats komt. Vaak kiezen zij voor jonge goedkope verkoopkrachten die vooral hun tijd uitzingen.

    Het commentaar van Peter vind ik erg flauw. natuurlijk ben ik zelf winkelier en vecht ik voor het bestaan van mijn eigen winkel en inkomen, maar ik probeer toch echt mijn steentje bij te dragen aan het belang van al mijn collega’s en hun personeel. Ik heb het idee dat Dhr De Hoogh een van de befaamde stuurlui aan de wal is.

    Johan en Kaaienaer bedankt voor jullie sympathieke woorden.

  • 17 april 2014 om 17:10
    Permalink

    Ben laatst op een vrijdagavond in het centrum geweest en waren diverse winkels gesloten, lijkt me niet slim. En helaas in een behoorlijk aantal winkels ongeïnteresseerd personeel zonder vakkennis. In die winkels kom ik niet meer.

  • 17 april 2014 om 15:39
    Permalink

    Ondanks dat ik mijn ongenoegen over de uitlating van dhr. Welten (’t is allemaal de schuld van de media) al via Twitter kenbaar heb gemaakt aan hem, ontstaat er na het lezen van deze ingezonden toch weer te behoefte te reageren. En wel door te wijzen op een haast freudiaanse verspreking van Welten. Hij schrijft in zijn stuk over self for filling profecy. uiteraard bedoelt dhr. Welten hiermee een self fulfilling prophecy. Wat is er nou Freudiaans?, hoor ik u denken. concentreer u op de woorden ‘self’, ‘for’ en ‘filling’ en wellicht komen bij u ook grappige associaties naar boven.

  • 17 april 2014 om 12:11
    Permalink

    Beste Pascal, de beste insteek lijkt me hier om het ongelijk van BNDeStem te bewijzen. Door nu eens echt in de genoemde positieve sfeer iets te ondernemen en en te vernieuwen. Nieuwe mogelijkheden ook snel in uitvoering brengen. Bijvoorbeeld als eerste in de regio elke dag later, tot 8 uur?, open blijven. Dat werkt in het buitenland ook uitstekend en is meteen positief voor de horeca. Maar vooral dus echt dingen veranderen samen met alle betrokkenen, ook de gemeente.

  • 16 april 2014 om 21:10
    Permalink

    Positief of Negatief?
    Ik ben het op 1 punt met Dhr. Welten eens, een positieve draai is wenselijk. Maar waar draai je dan aan is mijn vraag? Aan het feit dat Gemeenten de afgelopen 30 jaar samen met banken, projectontwikkelaars en makelaars onze stadscentra naar de ….. hebben geholpen. Een positieve draai aan het feit dat door de vestiging van winkelcentra aan de rand van steden en te veel commercieel vastgoed rondom stadskernen de zaak om zeep is geholpen? Een positieve draai aan het feit dat er momenteel 7,5 miljoen m2 commercieel vastgoed leegstaat in NL en dat daarvan minimaal 50 % in 2020 nog leeg staat? Heeft diezelfde spreker daar ook de werkelijke oorzaken van aan de dag besproken bij de Rabobank? Is het nu BN De Stem die de zwarte Piet krijgt of de consument zonder vertrouwen, of moet de internet-winkelier een draai om zijn oren? Als de winkelier van vandaag de dag Cor Molenaar nodig heeft om de ogen te doen openen is het te laat…….
    Realisme is naar mijn mening meer op zijn plaats, laten we eerlijk zijn: Oosterhout heeft te veel winkels, te veel kantoren, te veel kroegen, te veel restaurants, te veel makelaars, te veel banken, te veel van alles. Er is momenteel sprake van een natuurlijke correctie op het wangedrag van banken en overheden en de overconsumptie in brede zin. Dat vaststellen is niet negatief maar realistisch…..

  • 16 april 2014 om 20:33
    Permalink

    Helemaal eens met dhr. Weltenl! De avond van gisteren had een positieve toon. De mensen waren geïnspireerd en keken uit de lessen van dhr. Molenaar te gebruiken.

    Ik snap de irritatie van dhr. Welten daarom volledig! De Stem schrijft waar mogelijk negatief over de binnenstad en als het kan met wat sensatie!

    BN de Stem heeft vaker een twijfelachtige rol gespeeld in ‘objectieve berichtgeving’ (onrust Klappeijstraat, buurthuizen breed uitmeten). BN de Stem komt daarom ook al jaren niet meer bij mij op mat! De suggestieve toon in combinatie met een duidelijke politiek signatuur irriteerde mij mateloos!

  • 16 april 2014 om 19:28
    Permalink

    Helemaal mee eens! Angst lijkt krachtiger dan hoop, en negativiteit lijkt in de media meer aandacht te krijgen dan positiviteit. Constructief denken is het motto!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *