[OPINIE] Bruggen en sluizen hebben onderhoud nodig

© Kaj Moerenhout Media
© Kaj Moerenhout Media


In Duitsland en België zijn al diverse viaducten, bruggen en sluizen afgesloten. De oorzaak is slecht onderhoud. De ‘kunstwerken’, zoals dat in vaktermen heet, zijn jarenlang compleet verwaarloost. Dat een laagje nieuwe verf of af en toe een lapje asfalt op een gegeven moment niet meer voldoet is dan ook pijnlijk duidelijk geworden. Het resultaat is veel ongemak voor gebruikers van doorgaande wegen en een miljardeninvestering om de boel weer op orde te krijgen. Maxime Verhagen, voorzitter van de vereniging Bouwend Nederland, laat een tweet weten hoe ernstig de situatie is.

Bruggen en sluizen zijn gevoelige bouwwerken. Want of het nu massa’s verkeer of duizenden liters stromend water zijn, ze moeten elke dag weer werken en betrouwbaar zijn. Een zwakke schakel betekent gelijk een behoorlijke deuk in de economie. Sinds enige tijd werkt Rijkswaterstaat dan ook aan haar bruggen en sluizen. Grote renovatieprojecten die tot op zekere hoogte nauwelijks zichtbaar zijn. Tenzij je de deur erin hebt zien hijsen, kun je het verschil tussen een oude en nieuwe sluis nauwelijks zien.

Daar schuilt ook het risico in. Niets doen is makkelijk, want een brug aanpakken op het gebied van draagkracht, is zelden aan de buitenkant te zien. Dat zo’n brug de komende vijftig jaar weer zonder moeite mee kan, dat vinden we gewoon. Enige tijd geleden ging een van de motoren van de brug bij Sluis 1 kapot. Dagenlang omrijden was het gevolg. De brug werkt weer naar behoren, zoals iedereen eigenlijk altijd verwacht.

Groot onderhoud is dus noodzakelijk. Voor iedereen die nog eens geconfronteerd wordt met een afgesloten brug, denk er eens aan hoe rottig het zou zijn als die brug in zou storten. Dan waardeer je het onderhoud een stuk beter, en hoeft er ook niet nodeloos geld uitgegeven te worden aan het bouwen van iets nieuws. Daar wordt de hele wereld een stuk duurzamer van.

4 gedachten over “[OPINIE] Bruggen en sluizen hebben onderhoud nodig

  • 23 maart 2015 om 13:43
    Permalink

    I stand corrected Choufke.

  • 21 maart 2015 om 20:45
    Permalink

    René Reimer, volgens mij vergis je hem met Camiel Eurlings. Wel zelfde partij en provincie, dus je zat in de buurt 😉

    Verder sluit ik me aan bij Jordi. Met het energielabel is het ook al zo opzichtig gegaan.
    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat onderhoud overbodig is.

  • 21 maart 2015 om 18:37
    Permalink

    Dat die Maxime weer aan de bak is gekomen na zijn KLM misère verbaast mij ten zeerste!
    On-topic: Álle dingen hebben onderhoud nodig. Dat weet iedereen. Dus weer iets van de ‘Opendeur Academie’ of wat?

  • 20 maart 2015 om 17:40
    Permalink

    Het is natuurlijk niet voor niets dat de voorzitter van bouwend Nederland de noodklok luidt. Zo te zien zijn hebben zijn leden wat extra bouwopdrachten nodig…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *