[INTERVIEW] Ondernemers aan het woord: Jan de Laat

© Roland Rutten Photography
© Roland Rutten Photography

Er wordt veel gezegd over de binnenstad door verschillende mensen, websites en de gemeente. Iedereen maakt zich zorgen en dat is ook begrijpelijk, maar wat vinden de ondernemers er zelf van? Wat is hun visie en waar lopen zij tegenaan? De komende weken plaatsen we elke vrijdag een interview met een ondernemer over de binnenstad, ondernemen, de toekomst en natuurlijk hun visie. We trappen af met Jan de Laat, eigenaar van De Laat schoenen en Trends.

Laten we beginnen met een korte introductie. De schoenenzaak van Jan bestaat al sinds 1957. Het bedrijf was eerst van zijn ouders en in 1992 nam hij het stokje van hen over. Vijf jaar later verhuisde de zaak naar het Arendshof.

Jan en ik zitten aan een tafel midden in de zaak. Voordat ik een slok neem van mijn cola, begin ik het interview: hoe zou jij de huidige situatie in het centrum omschrijven? ‘Het is echt een drama’. Sterker kan je niet aftrappen. Hij legt uit dat er veel veranderd is in het ondernemen. Er is veel stijging in de online verkoop en het aantal passanten in de winkelstraten loopt terug. ‘We hadden mee moeten gaan met de tijd. De huren hadden omlaag gemoeten en we hadden er voor moeten gaan. Maar je moet de huurders niet overal de schuld van geven’.

Ik luister aandachtig en terwijl wij het interview houden, komt er steeds weer iemand voorbij gelopen die Jan kent. Er wordt dan kort gebabbeld en gezwaaid. Je ziet duidelijk dat je door het ondernemen veel mensen leert kennen. We gaan verder en ik stel hem de volgende vraag: Heb je nog vertrouwen in de binnenstad? Jan gaat wat voorover zitten en ik pak mijn notitieblokje en pen nog wat steviger vast.

‘Ik heb zeker nog vertrouwen in de binnenstad, het grootste aandeel in kopen zal fysiek zijn’. Hij fronst een beetje. ‘Ik zie wel problemen bij de middelgrote steden waar het totaalplaatje heel anders is. Een voorbeeld is het niet genoeg bieden van concurrentie’.

Maar kunnen we daar niet iets aan doen? ‘Je moet jonge ondernemers weer aantrekken. De laatste vijf jaar zijn er geen jonge ondernemers bij gekomen en dat is ‘killing’ voor de concurrentie’. Dit is volgens Jan één deel van de oplossing, maar er moet nog veel meer gebeuren.

Zoals de openingstijden, volgens Jan zijn de tijden echt veranderd en voldoen deze tijden niet meer aan de huidige situatie. ‘Je moet open zijn als de mensen vrij zijn en niet als ze aan het werk zijn’. Daarbij vertelt hij, moet de beleving weer terug komen. Het investeren in deskundigheid en kwantiteit is belangrijk. ‘De service moet ook goed zijn, maar die is online ook steeds beter’.

Als laatste hebben we het over de toekomst. Hoe ziet de binnenstad er over vijf jaar uit? ‘Als we nu zouden beginnen met hervormen, dan zullen we over vijf jaar nog niet klaar zijn. Het heeft tijd nodig, maar het liefst zijn we dan elke dag open tot 20:00 uur en plaatsen we bepaalde sectoren bij elkaar’.

‘Dan zijn zoveel koopzondagen niet meer nodig’. Ik nam de laatste slok van mijn cola en sloot het interview af. Ik gaf Jan een hand, die al weer druk bezig was met het helpen van klanten en ging met een vol notitieblokje weer op pad.

Een paar dagen geleden werden bekend dat Jan de Laat zijn huidige pand gaat verlaten en met een nieuw concept verder zal gaan. U kunt op de hoogte blijven van de ontwikkelingen via www.schoenmode.com

Roland

Een jonge schrijver, presentator en fotograaf vol passie voor journalistiek, onze stad en nieuws.

3 gedachten over “[INTERVIEW] Ondernemers aan het woord: Jan de Laat

  • 8 november 2015 om 16:14
    Permalink

    De Winkeltijdenwet staat toe dat men op werkdagen tot 22.00 uur open mag zijn.
    Met de huidige tweeverdieners is opening tot 18.00 uur passé. In andere landen zie je de middagsluiting nog. Maar wel open tot later in de avond.
    Daar ligt een uitdaging voor de ondernemers. Winkeliers zullen hier echter op steigeren.

  • 8 november 2015 om 10:28
    Permalink

    Als je ondernemer wilt worden begin dan bescheiden maar ga nooit in een duur huurpand zitten. Je bent teveel afhankelijk en kwetsbaar. Als je ondernemer bent zorg dan dat je je klanten kent en ook ontmoet. Gastvrijheid en vakkennis zijn een eerste vereiste. Verleen meer service dan de klant verwacht. Investeer in de klant en zoek geen uitvluchten als je een fout hebt gemaakt en ga niet je gelijk halen. Zorg voor personeel dat voldoet aan dezelfde eisen. Ik ben niet volledig nu en schrijf wat nu in mij opkomt. Veel middenstanders zijn geen ondernemer. Sorry, maar zo zie ik het.

  • 6 november 2015 om 12:16
    Permalink

    In de verschillende media bespeur ik het volgende. Winkeliers in de binnenstad (vreemd dat er twee belangenverenigingen zijn) geven iedereen en alles de schuld en pleiten voor verandering, maar zelf willen ze niet veranderen! Daarom snap ik ook niet dat de WSO eerst een onderzoek naar zichzelf of te wel de ondernemers doet (misschien een te groot woord voor verschillende winkeliers) Het lijkt me logisch, maar wie ben ik, dat je als ondernemer eerst kijkt wat de klant wil. Daarna pas je je aan naar de wensen van de klant! Dat is ondernemen. De klant centraal stellen en niet je organisatie.

    Waarom wachten op actie van de gemeenteraad dat deze een verlaging van het parkeertarief invoeren? Zelluhf gewoon een kwartje terug geven aan je klant ter compensatie van het parkeergeld. Das ondernemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *