[BINNENSTAD] Rapportage BRO: Centrum Oosterhout heeft stevige impuls nodig

© Ook van Wosterhout
© Ook van Wosterhout

Felix Wigman, directeur bij BRO, presenteerde gisteren het onderzoek naar de winkelvoorzieningen in de Amerstreek. In de rapportage vooral veel data waarmee ondernemers en gemeenten zelf actief aan de slag kunnen. Dat het onderzoek nodig was blijkt ook uit de reacties in de zaal. ‘Oosterhout had het Actieplan Stadshart uit 2009 moeten verankeren, om het vervolgens uit te voeren’ geeft Wigman aan. Vooral doorpakken is belangrijk, aldus de directeur van BRO: ‘In Oosterhout leven veel ideeën, maar de slag naar uitvoering is niet voldoende gemaakt’.

Pittige uitdaging

Dat het nu menens is blijkt uit stevige woorden van alle aanwezige wethouders. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan grijpt gedeputeerde Yves de Boer in. ‘De afgelopen jaren heeft de crisis de koopkracht behoorlijk beperkt, tegelijkertijd is winkelen op internet massaal opgekomen’, zegt Wigman. Hij gaat ook in op de toekomst: ‘Dat heeft een dubbele impact gehad, en nu staan we aan de vooravond van de deeleconomie, een grote verandering in de bestedingen’. Het onderzoek was een complexe opdracht voor BRO. Het grote aantal winkelgebieden en het hoge detailniveau vormden een pittige uitdaging.

Focus op samenwerking

Binnen de Amerstreek wordt volgens veel ondernemers nog teveel in concurrentie gedacht. De VVV vraagt juist om samenwerking. ‘Op lokaal niveau aan uitvoering werken, vanuit een Amerstreek-brede afstemming, zodat iedereen van elkaar kan leren’, is volgens Wigman de manier om de dertien verschillende winkelgebieden weer op orde te krijgen. Daarbij moet toerisme een duidelijke focus krijgen, omdat het één van de sterkste pijlers van de regio Amerstreek is.

Kansen voor woonboulevards beperkt

Wanneer we de BRO directeur vragen naar opvallende zaken, geeft deze vooral aan dat versnipperde winkelgebieden een handicap vormen. Daarbij valt te denken aan losse winkelstrips in wijken en kleine kernen. Daarnaast gaat Wigman in op de meubelboulevard: ‘de brancheorganisatie InRetail geeft aan dat de helft van de meubelboulevards zal verdwijnen’. Hij geeft daarbij aan dat grote meubelboulevards groter zullen worden en kleintjes het onderspit zullen derven: ‘Vastgoedeigenaren moeten ervoor waken om winkels als Action te vestigen op een meubelboulevard, omdat deze ketens hard nodig zijn om reguliere centra in balans te houden’.

Stadsmanager

Het onderzoek van BRO heeft er in ieder geval toe geleid dat de Gemeente Oosterhout de knip heeft getrokken. Aan de winkeliers in de binnenstad wordt € 30.000,- beschikbaar gesteld voor de inzet van een stadsmanager via de BIZ. Deze krijgt als taak mee plannen te maken, deze te begeleiden en ze uiteindelijk ook op te leveren. Door het geld beschikbaar te stellen wil de Gemeente Oosterhout een soort vliegwiel voor de ontwikkelingen realiseren.

Een gedachte over “[BINNENSTAD] Rapportage BRO: Centrum Oosterhout heeft stevige impuls nodig

  • 15 januari 2015 om 20:17
    Permalink

    Er moet veel gebeuren in Arendshof! Helaas vrees ik dat een stadsmanager niet genoeg is, er moeten samen opgetrokken worden. Helaas zijn er teveel belangen die niet samenvallen.

    En samenwerken met andere gemeenten? Dat gaat nooit lukken! Iedereen wil zijn eigen belangen verdedigen!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *