Opinie: Oosterhout als… centrale stad?

Centrum Oosterhout
Over het spoorstation zijn de meningen erg verdeeld in Oosterhout. Vele burgers zien er graag een komen, maar over de plek zijn ze nog niet helemaal uit. Toch blijkt een station in Oosterhout nog steeds niet haalbaar. Zo werd niet zo lang geleden de spoorverbinding Breda – Utrecht voor 2020 alsnog geschrapt. Hoe centraal is Oosterhout eigenlijk?

Wanneer we op bovenlandelijk niveau naar Oosterhout kijken zien we dat de stad aardig strategisch is gelegen tussen de Randstad, de Vlaamse Ruit en het Ruhrgebied. Steden als Antwerpen, Rotterdam of bijvoorbeeld Eindhoven liggen op een steenworpafstand, respectievelijk 65, 61 en 63 kilometer. Zo valt makkelijk af te wisselen tussen verschillende voorzieningen die deze steden bieden, terwijl men hier in de bossen ook nog de rust kan opzoeken.

Des te opmerkelijker is het te noemen dat als je een kaart van de Benelux neemt, waarbij de kustlijnen met een kilometer ver in zee worden meegenomen, Oosterhout erg dichtbij het kaartmidden ligt. Wanneer men rekening houdt met de bolling van de aarde ligt het echte middelpunt ietsje verder weg naar het zuiden, bij Moergestel. Dit doet geen afbreuk aan het feit dat veel bedrijven in Oosterhout een logistieke invalshoek hebben of het woord Benelux in hun bedrijfsnaam gebruiken.

De stad ligt verder aan twee grote snelwegen, de A27 en de A59 en heeft zo’n vijf op- en afritten, iets wat voor ons Oosterhouters als heel normaal wordt beschouwd, maar wat toch redelijk uniek is voor een stad met deze omvang. En mocht je over geen auto beschikken, dan biedt de Brabantliner naar het zeer centraal gelegen Utrecht een ideale uitkomst. Binnen anderhalf uur zit je in plaats van op de Leijsenhoek ergens op het terras onder de domtoren. En andersom is het wel zo makkelijk voor verre familieleden.

Al met al kunnen we concluderen dat Oosterhout op allerlei niveaus, afgezien van het hele treinstation onderwerp, goed scoort op centraliteit. Toch wordt Oosterhout niet snel vergeleken met de Beneluxstad bij uitstek. Wil Oosterhout dit wel? En zo ja, hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? Wellicht dat er dan over twintig jaar “Oosterhout, hart van Benelux” op de vlaggen staat.

Pablo van Gruijthuijsen

Ik wil graag mijn bijdrage leveren om Oosterhout als stad beter tot zijn recht te laten komen.

3 gedachten over “Opinie: Oosterhout als… centrale stad?

  • 25 augustus 2013 om 12:31
    Permalink

    Hebben we een nieuwe wijk gekregen? Zuiderhout???

  • 22 augustus 2013 om 11:32
    Permalink

    Naast Oranjewoud ligt nog een mooi stukje braak. Ideale locatie voor een station. In de wijk Zuiderhout woont waarschijnlijk ook de grootste gerbuikersgroep van het openbaar vervoer. Daarnaast is dit een ideale ligging omdat het spoor ideaal gezien paralel aan de A27 zal gaan lopen. Ook is het gunstig gelegen bij de op en afrit van de A27. En de beide festivalterreinen (voetbalvelden en floralia) zijn beiden relatief dichtbij zonder door het centrum te hoeven.
    De Brabantliner… heb je er ooit in gezeten? Ik wordt al misselijk van de stank in de bussen en de rijstijl van de chauffeurs alleen al. Anderhalf uur met de bus terwijl het in een half uur met de motor te doen is die ik gewoon onder de Dom kan parkeren…. nee niet echt een goed alternatief in mijn ogen.

  • 22 augustus 2013 om 11:20
    Permalink

    Het is dan ook niet gek dat Breda, met de HSL lijn zich profileert als het midden van de Benelux

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *