Spoorzoekertje

Het is na een hele lange periode van stilte weer een “hot item” komt er nu wel of niet een spoorlijk naar “ons” Oosterhout? Ed Nijpels doet nu samen met een commissie onderzoek naar “het ware plaatje”. (Vraag is natuurlijk of er harde feiten zijn.) Wat is er te verwachten aan reizigers en is de lijn überhaupt te exploiteren? Prima vragen natuurlijk echter er is meer dat bij de aanleg van zo’n lijn komt kijken en soms vraag ik me af of Oosterhout daar wel aan toe is.

Onteigeningen, geluidsoverlast en cultuur veranderingen

Wat betekent de komst van een spoorlijn namelijk voor Oosterhout? Overal in Nederland horen we verhalen over geluidsoverlast langs het spoor. Moeilijkheden bij het onteigenen van panden en gronden. Daarbij herinner ik me beelden van mensen die woonden waar nu de Betuweroute ligt. Panden werden gekraakt door milieubewegingen en werk aan het traject gesaboteerd. Een ander punt blijft dat in sommige gebieden overwegen maar enkele minuten per uur open zouden zijn. Dit zou trouwens best wel eens mee kunnen vallen bij een traject langs de snelweg kan ik me voorstellen als links en rechts wat viaducten verlengd worden. Maar toch, allemaal van die dingen waar we – burgers en bestuurders – ons in het provinciale Oosterhoutse nog nooit druk over hebben hoeven maken. De wereld reist immers tot op heden toch aan ons voorbij want we hebben nog geen spoorlijn.

Dan past het misschien wel in die geest (en dat is misschien wat bekrompen) dat ik ook vrees voor een invloed op de sociale cultuur in mijn Oosterhout. Immers treinen hebben invloed op het wel en wee van de stad. Krijgen we een echte stationsbuurt? Die naam lijkt synoniem aan problemen. Wat gebeurt er met ons stadshart als het station daar niet ligt? Loopt het dan nog verder leeg? Trekken de winkeliers naar de omgeving van het station?

En het Oosteindse, in het scenario van een spoorlijn parallel aan de A27 zou het een prima excuus zijn om lekker in de achtertuin van Oosteind te gaan bouwen aan een nieuwe wijk. Nu moet ik zeggen dat ik in die hoek niet zo vaak kom, maar ik voel aan mijn water dat er nu al verzet tegen het idee alleen al is. En misschien wel terecht want is de Vlindervallei al helemaal klaar en vol? Het laatste wat ik hoorde was dat er nog kavels te koop waren!?

Kansen van een spoorverbinding

De kansen, want ik hoor de eerste mensen al roepen dat dit een zwartgallig stuk aan het worden is waarin ik alleen maar tegen de spoorlijn ben. Kansen zijn er ook, laten we eerlijk zijn. Een florerende Oosterhoutse evenementen markt, waar ook bezoekers van buiten Oosterhout aan deel kunnen nemen. Minder files, en tenminste een aardig alternatief naar Utrecht en verder. Toegang tot het HSL netwerk via Breda (dan tel ik de Fyra even mee). Goederenspoor naar Everdenberg en Vijf Eiken? Dat zou misschien niet gek zijn, zeker met een aantakkinkje naar het lijntje Weststad – Lage Zwaluwe en verder.

Wat ik maar aan wil geven: met het onderzoek van Ed Nijpels zijn we er nog niet. Én komt de spoorlijn, dan is het misschien een aanrader om er net zo’n project van te maken als Actieplan Stadshart. Een plan dat samen met de burger een vorm krijgt. Want een lijntje op de kaart zou wel eens een sneltrein naar onvoorziene ellende kunnen zijn.

Wosterhouter

Ik ben een echte Wosterhouter. Het is mijn stadje. Maar ik bemoei met net zo graag met de rest van de wereld!

Een gedachte over “Spoorzoekertje

  • 24 november 2009 om 16:01
    Permalink

    Het is duidelijk dat er kansen zijn, maar de bedreigingen en onmogelijkheden zijn een factor om rekening mee te houden. Ik denk dat veel voorstanders dit zich niet realiseren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *