Open brief aan WJ van der Zanden

Beste Willem-Jan,

Laat ik beginnen met je van harte te feliciteren met je tweede zetel. Een college in de raad zal de werkdruk hopelijk iets verlichten voor je. Want druk heb je het zeker, naast de politiek ook natuurlijk nog je werk op het Oelbert.

Normaal ben ik niet van de open brieven, maar voor deze keer maak ik toch een uitzondering. Want ik verbaas me af en toe over jouw stijl.Als rasechte GroenLinkser spreek je vanuit een gedreven emotie, waarbij je soms de kracht van de feiten vergeet. Maar juist in de afgelopen campagne leek het alsof je gegroeid was, je had een verhaal dat onderbouwt met feiten duidelijk was. Na de installatie viel het mij en anderen op dat je weer terug schoot in die emotie en dat is jammer.

Juist in de Oosterhoutse politiek zou het goed zijn als iemand eens inhoudelijk sterk is en zo ook over komt op de kiezer. Geen schreeuwlelijk, of iemand die bekendheid wil genereren via posters, maar een politicus met visie. Iemand die onderbouwt durft te zeggen hoe de toekomst van Oosterhout er uit komt te zijn, iemand die ook onpopulaire standpunten in te nemen. Tijdens de campagne dacht ik dat jij die persoon zou kunnen zijn, maar helaas heeft dit zich niet doorgezet.

Natuurlijk heeft jouw verandering misschien niet het gewenste resultaat opgeleverd, al leek het daar in eerste instantie met drie zetels wel op. De bittere teleurstelling is volkomen te begrijpen. Maar waarom lukte die drie of zelfs vier zetels niet? Kende iemand überhaupt de andere mensen op jouw lijst? Waar zijn de Bekende Oosterhouters die GroenLinks steunen? Juist daar worden stemmen mee verdient, kijk alleen maar naar het CDA en PvdA waar de samenstelling van de fractie door voorkeursstemmen flink gewijzigd is.

Maar tot zo ver deed je het goed, keurige volwassen reactie op het gedoe met de twee of drie zetels, totdat ik je stukje las over de coalitie die zich lijkt te vormen. Jij vond dat er met de keuze van het CDA als vierde coalitiepartner aan ‘oude politiek’ gedaan werd. Maar laten we eens even heel realistisch kijken, en tel als wiskundedocent ook even mee. De linkse partijen in de raad hebben samen 5 (pvda) + 2 (GroenLinks) + 1 (sp) = 8 zetels op een totaal van 31 zetels. Dat is veel te weinig om te kunnen eisen dat jullie mee zouden moeten onderhandelen. Het centrum heeft gewoon een veel grotere meerderheid, en de meerderheid regeert nou eenmaal in een democratie. Ook in de gedachte van die democratie is dat de minderheid altijd een stem heeft. Er is dus helemaal niets vreemds aan de keuze voor het CDA.

Dan zou je nog kunnen stellen dat de oude coalitie dan voor GBV zou moeten kiezen, maar die zijn hetzelfde als de SP bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2006. Een protestpartij die met korte statements groeit, maar zelf ook weet dat regeren verlies gaat betekenen. Daarnaast heeft GBV zich nog niet bewezen als stabiele en loyale partner.

Helemaal niets vreemds dus en goed verdedigbaar. Ik hoop ook dat GroenLinks constructief oppositie gaat voeren, want dat is nieuwe politiek waar je over vier jaar voor beloond kan worden, ook door eventuele collegedeelname. Was dat stukje over oude politiek niet gewoon een stukje frustratie dat bij je is blijven hangen? Zou best begrijpelijk zijn, en compleet in lijn met je terugkeer naar de emotie.

Laat ik je als laatste nog een tip meegeven. Je emotie is goed om te zien en erg belangrijk, maar probeer een balans te vinden met de feiten en een rationeel verhaal. Dan gaat het over vier jaar helemaal goed komen.

Veel succes en wijsheid toegewenst!

5 gedachten over “Open brief aan WJ van der Zanden

• 25 maart 2010 om 07:42
    Permalink

Hoewel het unfair voelt naar de partijen met een overwinning, kon men toch wel aan zien komen dat dit zou plaatsvinden. Peters vaart een veilige koers met mensen die de neus dezelfde kant op hebben staan. In financieel roerige tijden misschien ook maar het beste, want anders gaat het ergens gedurende de lopende vier jaar waarschijnlijk mis.

Ook ik onderschrijf overigens dat W-J vd Zanden gegroeid is als politicus. Een volwassen uitstraling, duidelijke punten en prima de confrontatie aangegaan. Samen met Peters de terechte winnaar van de verschillende verkiezingsdebatten. Ik hoop van ganser harte dat je deze opwaartse lijn vast kan houden, dan zit een goede politieke toekomst er echt wel in.

• 23 maart 2010 om 11:28
    Permalink

Moet zeggen dat WJ vd Zanden gelijk heeft op het punt van de coalitievorming. Toch weer is het de oude gevestigde orde die de boel onderling verdeelt. Geen vernieuwing maar nog steeds hetzelfde, ietswat verzadigde, groepje regenten. Daar had een partij als GL of GBV de boel wakker kunnen schudden. Iets wat in Oosterhout wel nodig is.

• 23 maart 2010 om 00:29
    Permalink

Ik heb er geen enekele moeite mee als Willem-Jan even ageert op de oude wijn in nieuwe zakken tijdens het geformeer aan het slotjesveld. De “grote partijen” zoeken elkaars veiligheid op. Het had van, moed is wellicht ietwat overdreven, maar in ieder geval van een open blik getuigd als de winnaars inhoudelijker langer betrokeken waren geworden bij de pre-coalitiebesprekingen. Kijk wel uit naar een periode van positief oppositie voeren door Groen Links.

• 22 maart 2010 om 20:32
    Permalink

Willem-Jan heeft in mijn ogen ook een goede campagne neergezet. Bijzonder volwassen, soms misschien zelfs al te sterk voor de gemeentelijke politiek. Zeker in vergelijking met andere Oosterhoutse politici. GroenLinks en de personificatie daarvan in het Oosterhoutse, Willem-Jan zijn volwassen geworden.

Die dubbelwerking maakt een partij, onderneming of wat dan ook even sterk als zwak. Na de verkiezingsuitslag was er de blije emotie, daarna het onbegrip en de teleustelling. Het stuk over uitsluiting “oude politiek” had in mijn ogen ineens weer wat weg van de “oude” Van der Zanden die soms wat emotioneel en kwetsbaar was. Misschien juist wel omdat de lokale fractie en de persoon één zijn.

Het antwoord hierboven is weer van het “nieuwe” formaat zoals in de campagne. En eerlijk is eerlijk W-J dat is bijzonder goed.

• 22 maart 2010 om 12:44
    Permalink

Ik lees net deze brief op de website. Er spreekt een grote waardering uit voor de manier van politiek bedrijven van GroenLinks Oosterhout en het is prettig om te merken dat dit opgemerkt wordt.

Als GroenLinks hebben wij er heel bewust voor gekozen om bij het samenstellen van de lijst te kiezen voor kwaliteit. En kwaliteit en populariteit van mensen kunnen samengaan, maar dat hoeft zeker niet altijd. Te sterk kiezen voor populariteit kan veel kiezers opleveren, maar kan vervolgens ook leiden tot problemen voor wat betreft de kwalitatieve inbreng van een fractie in de gemeenteraad. Overigens wordt het aantal mensen wat voor GroenLinks op de lijst gaat staan en van ons lid wordt elke verkiezing meer. Dat gaat dus vanzelf goedkomen.

In het persbericht hebben wij aangegeven het oude politiek te vinden dat al heel snel in het proces partijen uitgesloten worden. Er zijn gemeentes waar ook kleine partijen veel langer meegenomen worden in het proces om te komen tot vormen van een College. Op deze manier geef je aan elkaar aan dat je ieders inbreng waardevol vindt en dat zal alleen maar leiden tot meer draagvlak voor de moeilijke beslissingen die de komende jaren genomen moeten worden. Ook als bepaalde partijen uiteindelijk toch niet in het College komen. Als er nu een collegeakkoord zou komen waar alles in dichtgetimmerd is, krijg je dit draagvlak niet. Overigens zullen we ons zeker als constructieve oppositiepartij blijven opstellen. Een eerste suggestie voor mogelijke bezuinigingen hebben we al gedaan door middel van onze vragen over Slotje Brakestein. Wij willen juist voorkomen dat de komende jaren er een situatie van oppositie/coalitie komt en dat voorstellen vanuit de oppositie door de coalitie afgewezen worden omdat ze door de oppositie gedaan zijn. Vraag dit maar eens na bij Gerard Oomen van de OF.

Dat constructieve van GroenLinks uit zich ook in de manier waarop wij omgaan met College deelname. Wij stappen in een coalitie als er voor ons voldoende te halen valt en er zijn veel soorten coalities waar GroenLinks in het land in zit (Van PVDA/GL/SP tot CDA/VVD/D66/GL).

GroenLinks Oosterhout heeft in elk geval zin in de toekomst en gaat de komende vier jaar hard voor Oosterhout werken.