Opinie: En we hebben er weer één

Na de tv-actie van de Onafhankelijke Fractie bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 is het nu de Oosterhoutse CDA-kandidaat Ruben Jacobs die een prijs in het vooruitzicht stelt voor degene die hem het leukste promoot.

Waar Gerard Oomen een hoop kritiek kreeg over het initiatief van zijn Onafhankelijke Fractie om een tv te verloten onder mensen die een poster van de OF op het raam plakten, blijft het met de actie van Ruben Jacobs nog relatief rustig. Willekeur of zit er toch een andere insteek achter?

Via https://www.rubenjacobs.nl/2011/02/20/actie-win-10-kratten-bier-en-400-bitterballen/ kunnen mensen aangeven op welke manier zij Ruben gepromoot hebben. Na de verkiezingen kiest Jacobs de meest originele inzending die de prijs wint. De vraag is toch of de uitvoering van de inzending ook gecontroleerd gaat worden, met andere woorden, doen de mensen wel wat ze zeggen te gaan doen?

Deze, zoals Jacobs het omschrijft, ludieke actie zorgt voor minder negatieve reacties dan de actie van de OF. Volgens mij komt dat mede door de achtergrond van de actie. Waar de te winnen tv bij de Onafhankelijke Fractie geen knipoog was naar een standpunt stelt Ruben Jacobs dat zijn actie dat juist wel heeft. Door middel van bier en bitterballen wordt de link gelegd naar de Brabantse gezelligheid, een nieuw onderwerp dat door niemand anders verder duidelijk uitgedragen wordt.

Waar met name in de Randstad de discussie speelt om provincies op te heffen en voor landsdelen te gaan blijkt dat er in de periferie nogal wat onderscheid zit tussen de verschillende provinciebewoners. Een Limburger of een Zeeuw zijn heel anders dan een Brabander. Daarmee heeft Jacobs wel een origineel onderwerp te pakken, maar het CDA heeft ook weinig alternatieven.

De onderwerpen waar het CDA nog op kan scoren, en de bijbehorende groepen kiezers, zijn in rap tempo afgenomen. De discussie over de megastallen (en dan met name het optreden van CDA-lijsttrekker van Heugten) zijn voor het CDA niet positief te noemen. Door een flinke knieval te maken kon van Heugten tijdens de laatste vergadering van Provinciale Staten voorkomen dat hij moest vertrekken. Dat allemaal naar aanleiding van opmerkingen over de integriteit van zijn collega-lijsttrekkers over de megastallen.

Een andere traditionele groep vaste CDA-stemmers vormen de ouderen. Met de opkomst van de partij 50Plus zal ook een groep ouderen in plaats van op het CDA op de partij van Jan Nagel gaan stemmen. Daarnaast heeft het CDA nog steeds last van de gedoogconstructie met de PVV. Nu ook landelijke (oud-)prominenten van het CDA opgeroepen hebben om niet op het CDA te stemmen zal dit ook effect hebben.

Het is voor het CDA ook lastig om bepaalde onderwerpen naar zich toe te trekken. De rechtse partners VVD en PVV hebben de ‘scorende’ onderwerpen voor de gedoogcoalitie al naar zich toe getrokken. Economie, veiligheid en infrastructuur worden snel aan de VVD gelinkt, terwijl meningen over cultuur, islam en integratie al bij de PVV liggen. Ook het voornemen tot minder taken en ambtenaren voor de provincie is al door de VVD en PVV gekaapt. Wat blijft er dan nog over voor het CDA?

Drie onderwerpen komen zo in mij op, onderwerpen waar het CDA naar mijn mening nog onvoldoende op inzet. Allereerst onderwijs, met oud-CDA-gedeputeerde Paul Rüpp als voorzitter van het college van bestuur van Avans Hogescholen, en Marja van Beijsterveld als onderwijsminister  liggen daar kansen voor het CDA. Kennis is voor Brabant, en met name Oost-Brabant van groot belang. Ten tweede ligt de zorg aan de rechterkant van het politieke veld nog open. Zorg en jeugd zijn met uitstek punten die bij de CDA-beginselen passen maar die onvoldoende benut worden.

Als laatste komt dan toch de Brabantse identiteit naar voren. Dat is een open gebied. Jacobs heeft dat dus goed gezien, alleen is het nu te hopen dat hij ook concreet aan kan geven hoe hij daar aan wil werken. Want ook al haalt hij de publiciteit met zijn actie (https://www.omroepbrabant.nl/?news/151151492/Bitterballen+en+bier+voor+stemmen+verkiezingen.aspx ) , de inhoud moet ook volgen.

Om de vraag alvast te beantwoorden, ik ben van mening dat ludieke acties als die van de OF en van Jacobs moeten kunnen, maar dan wel met een duidelijke boodschap. In de huidige tijd waarin wij met ontzettend veel informatie overladen worden zul je als politicus een manier moeten vinden om tussen al die informatie op te vallen. Combineer je dat met een inhoud en een actie die een kwinkslag geeft naar de inhoud dan neem je een voorsprong op andere partijen.

Eén gedachte over “Opinie: En we hebben er weer één

  • 24 februari 2011 om 17:15
    Permalink

    Als er een ding duidelijk is geworden, is dat de provincie niet leeft bij de mensen. Landelijke ontwikkelingen (of het gebrek daaraan) zullen leidraad vormen voor de stem die de meeste mensen gaan uitbrengen. Het is in dat kader ook wijs om te kijken hoe het CDA er landelijk voor staat.

    De voorspellingen van de christendemocratische mastodonten is waarheid geworden. Het is lastig voor het CDA om zich te profileren in dit kabinet. Een logisch gevolg van het verkopen van je ziel aan een kabinet dat in de verste verte niks opheeft met de christelijk-sociale waarden van het CDA. De machtswellusteling Verhagen werd geprefereerd boven ideologen Klink, Lubbers, Veerman, De Jong, Van Leeuwen, Hirsch Ballin, Aantjens en Van Agt. De gevolgen worden nu zichtbaar. Het CDA regeert, maar duikelt steeds verder weg in de peilingen en heeft geen enkel grondbeginsel meer waaraan het houvast kan krijgen.

    De door Ralph voorgeschotelde profileringsgebieden (onderwijs, zorg, Brabant??) houden niet echt over. CDA minister van Bijsterveld draait het onderwijs vakkundig de nek om, en de PVV heeft zorg al opgeëist (ondanks dat alle verkiezingsbeloften in recordtempo worden gebroken). Blijft ‘Brabant’ over. Een holle kreet, een marketingtrucje, een onderwerp waar je uitvoerend helemaal niets mee kan. Brussel bepaalt, dan Den Haag, dan Den Bosch. De keus voor ‘Brabant’ als profilering is in beginsel dan ook een achtergrondgevecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *