Opinie: Opknapbeurt Arendshof is slechts een begin

Arendshof
Fotograaf: G. Lanting (via Wikimedia Commons)

Het werd in een paar bijzinnen genoemd in het regionale nieuwsblad, Arendshof krijgt een opknapbeurt waarmee het winkelcentrum er weer tien jaar tegen moet kunnen. Wat we daar als winkelend publiek van gaan zien? Er komen draaideuren in plaats van schuifdeuren, de kleuren mintgroen en donkergroen worden ingeruild voor twee tinten grijs en de totale bestrating van het centrum wordt aangepakt. Op technisch gebied zal de klimaatbeheersing worden aangepakt. Het houdt de boel scherp en fris, maar ik betwijfel of het genoeg is.

Veerkracht

De veerkracht van het oude gedeelte van Arendshof is al ruimschoots bewezen. Toen in de jaren ’90 een nieuw gedeelte werd gebouwd, verhuisde slechts een gedeelte van de winkeliers naar Arendshof II. De eerste fase van Arendshof kreeg een overkapping en werd op dat moment een indoor winkelcentrum wat sterk door bezoekers gewaardeerd wordt. Mensen komen er graag, zelfs met internetwinkelen en grotere centra in de buurt.

Opknapbeurt Arendshof

Met een verfbeurt, een nieuwe vloer en wat andere aanpassingen wordt ook in Arendshof afscheid genomen van de jaren ’90. Adieu mintgroen en pasteltinten tegelvloer, ze zullen vast niet gemist worden. Het uiterlijk van het winkelcentrum is echter maar één van de vele aspecten om een aantrekkelijk winkelgebied te zijn. In 2021, en dat klinkt nog heel ver weg, zal Arendshof het 50 jarig jubileum gaan vieren. Dat is door de aankondiging van bovenstaande opknapbeurt zeker geworden.

Vooruitkijken naar 2021

Het Arendshof van 2021 moet ook nog mee kunnen doen, al is het maar op de laatste benen. De wereld ziet er dan anders uit en ook dan moet het fysieke bouwwerk Arendshof de behoeften kunnen faciliteren. Op dit moment mist het winkelcentrum echter vooruitgang om tot een goede lange termijnvisie te komen.

Grotere panden creëren door slimme interne verhuizingen, het binnenhalen van innovatieve ondernemers/ketens en misschien afscheid nemen van bedrijven die geen aantrekkende factor meer vormen. De mix van het winkelcentrum moet optimaal zijn met lokale ondernemers en aansprekende ketens. Partijen als ZARA, New Yorker, Primark en H&M doen het niet voor minder dan de oppervlakte van V&D. Die ruimte hebben we nu niet, dus die ketens komen niet. De grote leegkomende bankgebouwen kunnen hier, na renovatie of nieuwbouw, uitstekend in voorzien.

Het centrum is dan een belevingswereld, een showroom. De opkomst van internet zal in mijn ogen niet afnemen, maar de behoefte aan een fysiek gezicht in de buurt blijft. De combinatie van online en offline retail zal in Oosterhout op korte termijn zichtbaar worden in het bestaande centrum. De revolutie gebeurt op de achtergrond, het sluipt in onze alledaagse routines.

Blijven verbeteren

Wie de krant leest weet dat het niet slecht gaat in Oosterhout. Om dat zo te houden zullen we voortijdig moeten kiezen voor ons centrum, en alvast inzetten op 2021. Dan weet Arendshof waar Abraham de mosterd haalt, en kunnen wij dat nog een prachtig winkelcentrum vieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *