Opinie: aanpak A27 eindelijk duidelijk

A27

Zonder een calimero-syndroom op te werpen, het heeft toch wel erg lang geduurd voor Den Haag een knoop had doorgehakt over de A27. Er is nu duidelijkheid over het stuk Lunetten tot Knooppunt Hooipolder en die plannen zien er nog best goed uit. De grote vraag blijft wanneer precies en of de Provincie Noord-Brabant wellicht nog wat geld over heeft voor een volwaardig Knooppunt Hooipolder.

Beperkte verbetering

Ik ben gematigd enthousiast over de aanpassing van de A27. Het gekozen alternatief is namelijk opgebouwd uit een stapel van maatregelen die de snelweg net bij de tijd brengen. Weliswaar komt er een nieuwe brug bij Gorinchem, tegelijkertijd blijft de oude brug met een smaller profiel wel behouden. Daardoor krijgt de weg niet in beide richtingen dezelfde capaciteit. De tijd die het geduurd heeft om over de oplossing te discussiëren zorgt ervoor dat dit wegvak in no-time weer volgelopen is.

2017 of 2019

Ligt het aan het rijk, dan gaat pas in 2019 de schop in de grond. Dat is over vijf jaar en ik denk niet dat zo lang gewacht kan worden met uitvoering. Het bedrijfsleven, diverse gemeenten en de Provincie Noord-Brabant hebben al aangegeven dat de A27 hoger op de prioriteitenlijst van Den Haag hoort te staan. De kans is dus ook groot dat zij gaan lobbyen om het project naar voren te trekken, wellicht door voorfinanciering.

Volwaardig Knooppunt Hooipolder

Knooppunt Hooipolder is een constructie uit de jaren ’60/’70 en eigenlijk een uitgebouwde afrit van de A27. Dat de situatie nu nog bestaat is bijzonder te noemen. De hoeveelheid file die bij Hooipolder voor komt geeft op veel andere locaties reden tot ombouw van knooppunten. De economische schade is namelijk enorm. In de maatregelen is een post opgenomen voor aanpassing van het knooppunt, maar het opheffen van de kruising met verkeerslichten wordt niet benoemd. Ook hier verwacht ik nog een lobby of (voor)financiering om een groot knelpunt in de regio op te lossen.

Bouwput

Wanneer begonnen wordt met de aanpassingen zullen de gebruikers van de A27 even door moeten bijten. Dat er uit die bouwput een betere weg tevoorschijn komt staat buiten kijf, vraag blijft hoe lang we moeten wachten tot de volgende verbreding, want de problemen zijn hiermee nog niet voorgoed opgelost.

Eén gedachte over “Opinie: aanpak A27 eindelijk duidelijk

  • 24 april 2014 om 18:22
    Permalink

    Ter aanvulling: De provincie betaalt in principe niet mee aan Rijkswegen. Is immers een rijkstaak.
    Men zou het wel naar voren kunnen halen door ‘voorfinanciering’, maar zal dat waarschijnlijk alleen maar doen als er een harde garantie is dat het geld wordt terugbetaald door het Rijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *