[INTERVIEW] Ondernemers aan het woord: Anita Salam

© Roland Rutten photography
© Roland Rutten photography

Er wordt veel gezegd over de binnenstad door verschillende mensen, websites en de gemeente. Iedereen maakt zich een beetje zorgen en dat is ook begrijpelijk, maar wat vinden de ondernemers er nou zelf van? Wat is hun visie en waar lopen zij tegen aan? De komende weken plaatsen we elke vrijdag een interview met een ondernemer over de binnenstad, ondernemen, de toekomst en natuurlijk hun visie! Deze week spreken wij met Anita Salam van LaDiva.

Dit is alweer het derde interview met een ondernemer. Ik ben afgereisd naar de Kerkstraat om te spreken met Anita. Ik doe de deur open van haar knusse winkel en wordt meteen begroet met een glimlach. LaDiva bestaat bijna tien jaar en is uitgegroeid tot een begrip bij de Oosterhouters. Anita staat bekend om haar lekkere Brabantse tongval en haar gezelligheid.

Ik ben echter gekomen om haar het hemd van het lijf te vragen over de winkelstad en het ondernemen. Anita vertelt over de creativiteit die je moet hebben wil je overleven in deze branche. ‘Je moet het inzicht hebben om te zien wat mijn klanten willen’. Dus ook qua openingstijden vraag ik haar? ‘wat mij betreft is één koopzondag per maand prima, mensen geven toch maar één keer hun geld uit’. Ze staat er strak bij achter de toonbank maar met een erg vriendelijke lach.

We praten over de verandering in haar assortiment. Toen ik nog héél klein was verkocht ze alleen schoenen, maar nu verkoopt ze ook kleding. ‘Klanten willen toch compleet aangekleed worden, dat is toch het leukst’. Intussen komt een vrouw binnen die in stilte rond kijkt in de zaak.

Al snel kom ik bij de vraag of er iets moet veranderen in de binnenstad. ‘Het is jammer dat de panden leeg staan, hoe meer zaken gevuld hoe beter’. Anita begint wat te fronsen. ‘Oosterhout moet juist aparte winkeltjes hebben, niet qua prijs wel exclusief’. En ook zij zegt dat de parkeerkosten voor de klanten gewoonweg te hoog zijn. De vrouw die was binnengelopen is gaan zitten en luistert geduldig mee.

Ik vraag haar hoe zij zich dan onderscheidt van bijvoorbeeld de grote ketens. Oosterhout bevat steeds meer Outlets en grote merken in plaats van zelfstandige ondernemers. “Ik zelf ga altijd naar Italië om de kleuren te bekijken en de stof te voelen. Alleen de beste kwaliteit laat ik overkomen naar Nederland. Het is soms zwaar om zo vaak te reizen, maar dat is ondernemen” De vrouw zit hard mee te knikken.

Om het interview af te sluiten vraag ik om haar toekomstbeeld. Hoe ziet Oosterhout er over tien jaar uit? ‘Gefilterd qua winkels’. Kort maar krachtig, ik deed bijna mijn notitieboekje dicht toen ze verder ging. ‘‘Het publiek bepaald wat het zoekt, schoenen kopen moet een beleving zijn. Uiteindelijk is beleving een van de belangrijkste dingen’.

Anita bood de vrouw en ik nog een drankje aan en we praatten over van alles en nog wat. Een paar uur later vol gelach en gezelligheid sloot ik deur achter mij dicht en verdween ik in de al lege straten van de binnenstad.

Roland

Een jonge schrijver, presentator en fotograaf vol passie voor journalistiek, onze stad en nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *