Deel Bovensteweg afgesloten vanaf 12 augustus
Vanaf maandag 12 augustus tot maandag 9 september 2019 is een gedeelte van de Bovensteweg afgesloten voor autoverkeer. Het gaat om het gedeelte Bovensteweg vanaf de tunnelbak (onder de Burgemeester Elkhuizenlaan) tot aan de eerste verkeerslichten (in de richting van Oosteind). Dit gedeelte is dan in beide richtingen afgesloten voor autoverkeer. De naastgelegen landbouwweg is gewoon open voor landbouw- en fietsverkeer. Er zijn omleidingen aangegeven, maar kies vooraf al een alternatieve route indien mogelijk. Zo voorkomt u vertraging. De afsluiting is vanwege werkzaamheden om de geluidshinder in de tunnelbak voor omwonenden aan te pakken en in verband met de aanpassing van de N629 door de provincie.
Hieronder leest u meer informatie over dit project.
Voegen in tunnelbak Bovensteweg worden vervangen
Op 12 augustus start Heijmans Infra BV met het vervangen van de voegen in de tunnelbak in de Bovensteweg. De gemeente Oosterhout wil hiermee de geluidsoverlast in de omliggende wijken terugdringen. Er is voor gekozen om van de huidige rijbaan circa tien centimeter beton uit het wegdek te breken. Na het verwijderen van de rijbaan worden verschillende lagen asfalt aangebracht. De voegen zijn van een speciaal ‘rekbaar’ asfalt die wel zichtbaar blijven maar een stuk minder hoorbaar zijn. De werkzaamheden zijn vanaf 12 augustus tot 9 september. In deze periode wordt ook het gedeelte Bovensteweg van het N629-project uitgevoerd. De gehele Bovensteweg -vanaf de Burg. Elkhuizenlaan tot aan de westelijke op- en afrit A27- zal afgesloten worden. In de periode van half september tot eind oktober bouwt Heijmans een nieuw viaduct over de A27.
Overlast
De tunnelbak in de Bovensteweg, ter hoogte van de Burgemeester Elkhuizenlaan, levert al jaren geluidsoverlast voor de omwonenden. Deze overlast wordt veroorzaakt omdat de voegen tussen de betonplaten in de loop der jaren in kwaliteit achteruit zijn gegaan. De tunnelbak heeft een betonnen fundering. Zo’n betonweg heeft voegen nodig om de werking van het beton op te vangen. Bij asfalt bestaat die noodzaak niet. De combinatie van beton en asfalt heeft te maken met verschillende uitzet- en krimpkrachten. Dat is de reden waarom de geluidsoverlast niet in z’n geheel weg te nemen is. Er zijn mogelijkheden onderzocht om onzichtbare voegen aan te brengen, maar dat blijkt door de constructie van de tunnel niet mogelijk.
Meer informatie
Voor meer informatie over omleidingen en afsluitingen zie de website van de N629: n629-dongen-oosterhout aansluiting a27