“Familiestad” Oosterhout. Een goede campagne?

Soms lijkt het wel of ons gezellige Wosterhout een beetje klem zit tussen het geweld van grote steden Breda “Beste binnenstad van Nederland” en Tilburg. Ook Roosendaal en Etten Leur lijken ons voorbij te gaan met Rosada en een compleet nieuw stadshart. Misschien moet je bij Etten Leur zelfs wel spreken van een harttransplantatie. Oosterhout mist een recente update aan het Centrum en vooral onze markt blijft een pijnpuntje op het To Do lijstje van het gemeentebestuur. Hoe krijgen we dan de toerist en funshopper naar Oosterhout?

Dat is dus een probleempje. De campagne Oosterhout Familiestad moet uitkomst bieden. Maar je kunt je gewoon afvragen: is Oosterhout nu eigenlijk wel een echte familiestad? De hele samenleving vergrijst dus ook ons geliefde Oosterhout. Daar ontkomen we niet aan, maar we ontkennen het vooral wel. Concrete actie om daadwerkelijk meer families te trekken en ons voor startende koppels wel aantrekkelijk te maken stranden in de besluiteloosheid van het gemeentebestuur. Starterswoningen komen er niet en of het overdekte speelparadijs op het slotjesveld en de speeltoestellen in het slotpark er komen is ook nog verre van concreet.

Gemiste kansen. In het actieplan stadshart worden suggesties te over gedaan om Oosterhout de facilitaire boost te geven die de campagne nodig heeft. Zonder update aan het winkelcentrum zal Oosterhout op termijn verliezen van krachtige winkel- en horecagebieden van Tilburg en Breda en het zal het zelfs tegen de kleinere kernen vechten blijven.

Misschien is een Center Parcs achtige oplossing wel iets om eens over na te denken. Het oude Arendshof voldoet als overdekt winkelcentrum aan de eisen van de winkeliers. Ze zien liever geen nieuwbouw, want de rekening voor de overkapping ligt nog vers in het geheugen en doet nog steeds pijn aan de portemonnee. Maar kunnen we niet op een goede manier de boel aanpassen? Het winkelcentrum van de toekomst heeft meer te vrezen dan concurrentie van omliggende steden alleen. Wat te denken van de positie die Internet en “Online” innemen in de maatschappij van morgen. Het trekken van bezoekers wordt moeilijker en moeilijker. Om gezinnen binnen te krijgen hebben we een winkelcentrum nodig waar families zich thuis voelen. Met speelmogelijkheden en familie vriendelijke horeca. Ook is een unieke sfeer en een “dat moet je gezien of gedaan hebben factor” belangrijk. Nu hoeft er geen tropisch regenwoud te verrijzen, maar denk eens over een leuke thema.

Financiering van het plan zou plaats kunnen vinden door het vergroten van de winkelpanden (en daarmee huuropbrengsten) en het realiseren van woningen boven de winkels. Daarnaast zouden het inbouwen van een kinderspeelparadijs en een bioscoop(je) leuke opties zijn. Een bioscoop zou de parkeergarage wat rendabeler kunnen maken en misschien zelfs een fastfoodketen naar de binnenstad kunnen trekken. Ook zou de Oosterhoutse horeca baat kunnen hebben bij een bioscoop als deze niet ergens ver uit het centrum zou worden gebouwd.

Ons gezellige Wosterhout zou dan nog gezelliger kunnen worden. En we doen onze kreet familiestad een stuk meer eer aan. Tot die schaam ik me als Wosterhouter voor de valse belofte van deze kreet.

Wosterhouter

Ik ben een echte Wosterhouter. Het is mijn stadje. Maar ik bemoei met net zo graag met de rest van de wereld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *