Kansen voor de Ridderstraat

De Ridderstraat mag nu niet echt de parel van Oosterhout genoemd worden. Weliswaar zorgt deze straat al tijden voor een prettige verbinding rond het centrum, maar de evolutie is aan de straat voorbij gegaan. Als een waar karrenspoor tussen de Bredasweg en de Keiweg is het voor de nostalgici genieten als je eroverheen rijdt, maar voor het huidige verkeer is het geen pretje. Door het gebruik door de jaren is de straat aan alle kanten verzakt. Simpelweg kiezen voor asfalteren zou letterlijk de makkelijkste weg zijn, maar het smalle profiel in combinatie met de krappe kruisingen zorgt ervoor dat daarmee niet alle problemen opgelost worden. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. Van groot belang is de historische uitstraling van de Ridderstraat, hier mag wat mij betreft niet aan getornd worden. Grootste winstpunt is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het is op dit moment te druk in het smalle wegprofiel en dat is nu net het punt waar geen enkele rek meer inzit.

Mijn voorstel is er een éénrichtingssituatie van te maken. Daarbij wordt de rol van de Bouwlingstraat en de Hertogenlaan groter, omdat deze het verkeer in de tegenrichting naar de Slotlaan moet brengen. De richting naar de Bredaseweg is de rijrichting, waarbij genoeg ruimte is voor fietsers, voetgangers, auto’s en parkeren. Daar wordt iedereen beter van. Tegelijkertijd lossen we daarmee het knelpunt van de kruising Slotlaan – Ridderstraat op, wat nog steeds een verkeersonveilige kruising is. Ik zie er kansen in, maar wat is jullie ideale oplossing?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *