Lijn 10 frustreert kruising Europaweg – Beneluxweg

Het is druk bij de op- en afrit Oosterhout Zuid. Dat is geen nieuws, maar toch ook weer wel. Want binnenkort gaan Rijk, Provincie en gemeente weer een boel geld kwijtmaken terwijl de feitelijke puinhoop er waarschijnlijk niet kleiner op wordt. De hele situatie wordt bemoeilijkt, maar vooral ook veroorzaakt door de combinatie van een drukke kruising Europaweg – Beneluxweg en de op- en afritconstructie met de A27. Tussen die twee aansluitingen is maar weinig ruimte om auto’s te laten wachten en dus hangt de hele situatie af van de doorstroming. Of moet je het omdraaien en stellen dat er bij een goede doorstroming en afstemming van verkeerslichten geen voertuigen onnodig hoeven te wachten!?

Gelukkig stond ik vandaag eens niet al op de snelweg te wachten om via de korte afrit komend vanaf Hooipolder de Europaweg op te draaien, maar stond ik gewoon netjes vooraan bij het stoplicht te wachten. So far, so good. Maar dat was te vroeg gejuicht, licht op groen, poot op het gas en hup aansluiten voor linksaf, richting Beneluxweg. Rustig achteraan sluiten want er stond al een rijtje te wachten. De kruising was druk en wat chaotisch maar er leek nog geen vuiltje aan de lucht, behalve wat fijnstof en bank-roet uit Ijsland. Licht op groen, rijden maar, totdat er plots geremd werd en ik bijna mijn bumper doormidden rij op de auto voor me. Dat gelukkig weten te voorkomen, maar een vluchtige blik in de achteruitkijkspiegel leert me dat degene achter me dezelfde angsten uit heeft gestaan want die heeft de schrik nog op zijn gezicht staan van al die rode remlichtjes.

Wat krijgen we nou zag ik mijn collega-automobilisten voor en achter me denken. Hier klopt iets niet was de gezamelijke conclusie, voor zover je dat op kunt maken uit de gezichtuitdrukking afgelezen via een spiegeltje van 5 bij 15 cm. Wat blijkt nou, Lijn 10 moet de kruising over en kennelijk zijn mensen in bussen belangrijker dan mensen in auto’s, dus we gooien de hele kruising op slot voor 3 man in een gelede-bus en een achtervolgende lege, buiten dienst rijdende, 10 meter variant. Slim! Goed voor het milieu (al die ronkende benzinemotortjes) en erg fijn voor de verzekeraars die maar op een haar niet uit hoeven te keren wegens kop-staart botsingen. En zeker een goede reden om weer een paar miljoen kwijt te maken aan subsidies voor een herinrichting.

Lijn 10 Beneluxweg - Europaweg
Lijn 10 Beneluxweg - Europaweg

Drie achtereenvolgende keren het verkeerslicht op groen zetten op de bocht voor linksaf is wel verdacht, zeker als je bedenkt dat er koeriersdiensten zijn die alleen maar bochten naar rechts maken vanwege de lange tijd die gewacht moet worden voor een stoplicht linksaf. In de spits dus kortom niet handig om bussen op die manier voorrang te verschaffen. Zeker als je bedenkt dat dit de hele situatie en daarmee ook de afritten (en in minder urgente mate de opritten) van de A27 beïnvloed.

Misschien is het voor de bezuinigers op het gemeentehuis een goed idee om eens te kijken of niet voorrang verlenen aan Lijn 10 niet gewoon een paar miljoen bespaart die we niet in een stukje asfalt willen steken. Eerlijk is eerlijk, die situatie is een puinhoop en blijft dat totdat er een nieuwe aansluiting op de A27 ligt. Maar Oranjewoud moet eerst een kantoor bouwen naast die beoogde locatie om daar vervolgens een goede situatie-analyse te maken. Dus al met al gaat dat nog wel even duren.

Tot die tijd gewoon even de bus ook laten wachten en iedereen is blij!

PS. De kruising aan de voet van Paterserf/voor de blikken kent hetzelfde euvel met bussen die zowiezo- en fietsers die bij regen voorrang krijgen. Op zich sympathieke maatregelen, maar Nederlanders zijn geen belgen. Een Belg is blij met fijn stof, een Nederlander haat fijnstof!

Wosterhouter

Ik ben een echte Wosterhouter. Het is mijn stadje. Maar ik bemoei met net zo graag met de rest van de wereld!

Eén gedachte over “Lijn 10 frustreert kruising Europaweg – Beneluxweg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *