[OPINIE] Oosterhout Leisure Hot Spot?
‘Oosterhout Familiestad’.. Prachtige slogan, mooi verzonnen, maar wat wil men hier nu precies mee bereiken? Het pittoreske Oosterhout met z’n gezellige kroegen, goede vestigingsmogelijkheden, bosrijke omgeving, kloosters en musea.. Familiestad in het Bourgondisch Brabant. Maar waarom moet ik toch telkens weer uitleggen aan de niet-Brabanders en zelfs mensen uit de eigen provincie dat Oosterhout toch echt een stad is, om en nabij de 55.000 inwoners heeft en er echt wel wat te beleven valt?? Blijkbaar is de beeldvorming over Oosterhout dus of helemaal niet aanwezig, of heel summier.
Marketingtechnisch valt er dus nog heel wat te verbeteren en het mooie aan marketing is dat het er niet zozeer om gaat ‘wat je bent’, maar ‘wat je zegt dat je bent’. Ik bedoel hiermee dus niet dat er gelogen moet worden, maar door een goede communicatie op het juiste moment kan de beeldvorming sterk worden beïnvloed! Hoe kunnen we nu Oosterhout beter op de kaart zetten? Vaak hoor je dan: grote bedrijven binnenhalen want dat straalt een positief imago uit. Er is ergens vraag naar en vervolgens wordt er aanbod gecreëerd. Nee zeg ik dan! Als je nu de redenering eens omdraait en eerst zorgt voor een uitgebreid aanbod, dan komen de mensen vanzelf! Goed; voorbeeldje dan.. Stel Oosterhout gaat investeren in leisure en creëert nieuw aanbod, bijvoorbeeld een nieuw attractiepark, waterpark of dierentuin. En dan geen tweede Efteling, maar echt iets nieuws; iets innovatiefs. Grote hotelketens lezen in de media van deze ontwikkelingen en denken: ‘Potverdorie, daar in Oosterhout gebeurd iets, daar moeten we bij zijn!’. Mensen denken: ‘Daar in Oosterhout, dat is leuk wonen, daar is veel te doen!’. Er komen nieuwe mensen naar de stad die vervolgens weer de potentiële werkkrachten zijn voor deze nieuwe leisure-voorzieningen en dit trekt weer nieuwe bedrijven aan. En zie daar, het cirkeltje is rond.
Er is ontzettend veel gaande in de provincie, waarom dan iedere keer zelf het wiel weer opnieuw uitvinden? Zoek de aansluiting bij bestaande projecten (Leisure Boulevard), zorg voor kruisbestuiving, draag het beeldverhaal van je eigen regio uit, zoek je eigen identiteit en profileer deze, maak gebruik van de aanwezige kennis in de regio (Academy for Leisure, NHTV & UvT) en zorg dat iedereen in Nederland weet waar Oosterhout ligt. Ik ben het beu om iedere keer weer mijn eigen gemeente te moeten verdedigen dus potverdorie handjes uit de mouwen en zet Oosterhout op de kaart!!