Dichtbij Oosterhout schept afstand

Het nieuwe stokpaardje van BN/De Stem, Dichtbij, schept eerder afstand tussen krant en burger dan dat men dichterbij komt. Door alle fusies is de krant van lokaal verankerd naar een persberichten fabriek getransformeerd. Het lokale nieuws komt steeds minder aan bod en verenigingen krijgen bij de krant nauwelijks nog aandacht. Op de website van de krant, die voorheen heel compleet was, is lokaal nieuws ook nog maar mondjesmaat te vinden.

Op lokaal vlak verliest BN/De Stem dan ook veel lezers, en dat probeert men te compenseren door Dichtbijbrabant te lanceren. Een product dat door AD/Utrechtsnieuwsblad al een hele tijd succesvol gebruikt wordt. De boodschap erachter: jij maakt zelf het nieuws. Persoonlijk lees ik dat als: dit hoeft van ons niet perse meer in de krant. Jammer, maar gelukkig duiken genoeg lokale websites in het gat wat BN/De Stem de afgelopen jaren heeft gegraven. Echt lokale media met een goede redactie erachter die betrokken zijn bij hun omgeving.

Mijn verwachting is dan ook dat Dichtbijbrabant op termijn voor een verdere verschraling van de ‘normale’ krant zorgt. Het toont aan dat printmedia de weg redelijk kwijt zijn en webmedia veel sneller reageren op de behoeften van de lezers. De krant moet dus innoveren om niet ondergesneeuwd te raken. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om aan nieuws te komen dat papier geduldig, maar enigzins achterhaald is Een website voor lokaal nieuws introduceren nadat er al lokale initiatieven zijn ontstaan is daar echter niet de oplossing voor.

Eén gedachte over “Dichtbij Oosterhout schept afstand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *