Opinie: A27 Stap voor stap op weg naar bereikbaarheid

A27Oosterhout is doorgaans goed te bereiken over de snelweg. Vanuit het Oosten of Westen over de A59, vanuit het Noorden en het Zuiden over de A27. Het wordt echter steeds drukker op de snelwegen. Met name ’s ochtends richting noorden en ’s avonds terug naar het zuiden is het soms bar en boos. Actie op dit punt leek ver weg, maar komt “snel” dichterbij. Dit bleek uit het berichtje dat in BN De Stem te lezen was. Het leverde wat commotie op omdat de Christen Unie wat publicitair slimme vragen had gesteld. Namelijk of de regio nu moet betalen of de Provincie.

Altijd lastig en ik wil er geen al te hard oordeel over vellen, want het is net hoe je het bekijkt. De provincie heeft inderdaad een potje beschikbaar, maar dat potje is onderhevig aan de prioritering die er provinciaal is. Willen individuele regio’s of enkele van deze regio’s sneller bepaalde zaken aanpakken is dat prijzenswaardig, maar is het ook logisch dat zij daarvoor zelf steun zoeken. De gemeente Werkendam wil graag de 4 x 2 variant. Een constructie met parallelrijbanen. Een inmiddels redelijk beproefde methode om ingewikkelde verkeerssituaties te versimpelen en vlotter te maken.

Dit betekent dat een grote nieuwe brug komt bij gorinchem, al jaren een notoire file veroorzaker. Nu komt dat niet enkel door de brug, maar ook door het naastgelegen knooppunt. Vele stromen verkeer worden hier aan elkaar geknoopt. Daar komt nog bij dat ook Gorinchem verkeer aan- en afvoert tussen de brug en het knooppunt. Aan de Brabantse zijde van de brug komen we al snel bij de af- en toerit Werkendam/Sleeuwijk. Werkendam broedt namens het land van Heusden en Altena op een “RBT”, Regionaal BedrijvenTerrein. Dit gaat zorgen voor extra vrachtverkeer en vraagt om een nieuwe aansluiting. Parrallelrijbanen lijken hiervoor ideaal als we de voorkeur van de Werkendamse kijk op zaken opmaken.

Voor Oosterhout is dit in directe zin allemaal niet zo spannend. We merken er weinig van, behalve dan natuurlijk alle heren en dames die in de regio Utrecht werken en nu vele uren in nutteloze files doorbrengen. Voor hen wordt het woon- werkverkeer vanuit Oosterhout weer wat korter. Goed nieuws.

Wat me wel van het hart moet, als Oosterhouter zit het gemis van een spoorlijn me natuurlijk nog steeds een beetje dwars, is dat ik hoop dat die mogelijkheid voor een spoorlijn inderdaad open blijft. Wellicht is het dromen, want ik heb begrepen dat passagierslijnen bijna niet rendabel te krijgen zijn, maar het zou alleen al symbolisch mooi zijn. Eerst eten zeggen ze dan altijd… Daar zou ik best eens vanaf willen, maar tot die tijd knijp ik in mijn handjes dat de bereikbaarheid per snelweg aangepakt wordt.

Eén gedachte over “Opinie: A27 Stap voor stap op weg naar bereikbaarheid

  • 3 april 2011 om 16:30
    Permalink

    Dat het rijk werk gaat maken van de A27 is positief nieuws an sich. Echter is het leggen van meer asfalt een tijdelijke remedie en mis ik een structurele oplossing voor de almaar toenemende file-problematiek.

    Maar is het niet eens slim om het probleem bij de oorzaak aan te pakken?Het beleid is de afgelopen 50 jaar vooral gebaseerd op het afstemmen van het wegennet op het steeds groeiende aantal auto’s. Wellicht is het slim te onderzoeken hoe we het aantal auto’s op de weg kunnen verminderen?

    Het structureel oplossen van het fileprobleem behelst een forse investering in twee zaken:
    a) Het OV
    b) Thuiswerken

    a) Nationaliseer het OV. De privatisering heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd wat vooraf werd beloofd. Neem als overheid weer het heft in handen en zorg voor investeringen die het OV weer een redelijk alternatief maken voor de auto. Dat is nu niet het geval, door de kwaliteitserosie waar marktwerking bij deze nutsvoorziening voor heeft gezorgd.

    b) Nederland heeft een economie waarbij veel beroepen niet locatiegebonden zijn. Door te investeren in de voorwaarden voor thuiswerken is de omvang van het woon-werk verkeer drastisch terug te brengen. Simpele geredeneerd: Als iedereen 1 dag in de week extra thuis werkt heb je 20% minder automobilisten. Fileprobleem opgeslost!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *