Opinie: Snelwegbus is zoethoudertje uit Den Haag
In de krant gelezen: Er moeten meer snelwegbussen gaan rijden tussen Breda en Utrecht, zo’n vier tot zes per uur. Minister Melanie Schultz van Haegen is namelijk erg benieuwd naar de effecten op de files van een dergelijke buslijn. Wat als een mooi innovatief idee gepresenteerd wordt is echter een voortzetting van iets wat alweer vijfentwintig jaar bestaat, de sneltreinbus/interliner/brabantliner. Als Oosterhout en Breda zouden we elke innovatie aan het concept van die snelbus per heden echter af moeten schieten, het is niets meer of minder dan een zoethoudertje…
We hebben van de week nog kunnen lezen dat de A27 alles behalve optimaal doorrijdt. Grote ingrepen zijn noodzakelijk en de lobby voor de spoorlijn langs de A27 gaat vooralsnog ongewijzigd door. In die zin lossen meer bussen dus niets op. De A27 wordt niet breder, dus het rijdt niet door, dus de bus rijdt ook niet door. Dat dat over een tijdje anders is is logisch, maar het heden moeten we zeker niet buiten beschouwing laten. Wie regelmatig met de Brabantliner reist weet dat de rit zonder vertraging al snel 1,5 uur duurt. Met je eigen auto sta je in een ruim uur ook in hartje Utrecht buiten de spits. Als je in de spits met de auto naar Utrecht reist zal het ook hooguit 1,5 uur duren, de Brabantliner doet er dan langer over. Het lijkt dus niet zo’n goed alternatief voor de forens.
Nu is vergelijken met de auto altijd makkelijk, dus vergelijken we met ander openbaar vervoer, de trein. Een veelbesproken voorstel. Helaas besloot Camiel Eurlings al dat de A27 en de spoorlijn niet tegelijk worden aangelegd. De trein heeft nogal wat voordelen ten opzichte van de bus. Het heeft een eigen infrastructuur (spoor) waarover het materieel met hoge snelheid (140 km/u) mag rijden. Ter vergelijking, de Brabantliner mag 80 km/u, als deze dat al haalt in de spitsen. Zelfs met het opnemen van extra stations in onder andere Oosterhout en Raamsdonksveer is de trein een snellere optie.
Allemaal leuke feiten, maar waarom is het nou een zoethoudertje? Oosterhout heeft geen spooraansluiting naar Utrecht en Breda heeft een ongunstige aansluiting op het spoornet naar Utrecht. In mijn ogen is een directe spoorlijn tussen Breda en Utrecht met de voorgestelde haltes de enige snelle en juiste oplossing. Om dat gemis te compenseren kregen Oosterhout en Breda jaren geleden al de Sneltreinbus die via de Interliner de Brabantliner werd.
De oplossing die nu gepresenteerd wordt is dan ook meer van hetzelfde en geen goede permanente oplossing. Het kwartje kan dan ook twee kanten opvallen, waarbij we voorop stellen dat 6 bussen per uur een enorm succes is. Dat durf ik te garanderen omdat in de spitsen de Brabantliners nu al uitpuilen, die extra bussen zijn dus zo vol.
De eerste uitleg is dan dat de bus een succes is en een spoorlijn rechtvaardigt, de tweede uitleg luidt echter dat de bus een prima middel is en de spoorlijn niet meer nodig is. Mijn vermoeden is dat het succes van meer snelwegbussen gebruikt gaat worden om de spoorlijn via de achterdeur af te voeren, en dat is voor de regio geen goede ontwikkeling. Naar mijn mening moeten de gemeenten in de regio een sterke vuist maken en het belang van de spoorlijn blijven benadrukken, in plaats van überhaupt maar na te denken over halfbakken oplossingen als extra snelwegbussen.
De inzet van extra bussen is een welkome aanvulling op de bestaande Brabantliner naar Utrecht. De bereikbaarheid van Oosterhout met Utrecht zal flink verbeteren.
De A27 wordt de komende jaren verbreed waardoor de doorstroming voor auto én bus zal verbeteren. De inzet van snelwegbussen lijkt een zoethoudertje, maar het belang van een goede verbinding met het ov staat voorop. De lobby voor een spoorlijn gaat onverminderd door. Zie in dit kader de Agenda Economie https://tinyurl.com/74g6tnr
Bij ruimtelijke ontwikkelingen wordt rekening gehouden met ruimte voor de spoorlijn. Op dit moment is er geen geld beschikbaar voor een spoorlijn, maar mochten de snelwegbussen een succes zijn, dan valt de noodzaak van een spoorlijn nog beter met cijfers te onderbouwen. Mogelijk zal het dan voor het bedrijfsleven interessanter zijn om in te stappen. Zie in dit kader de private ontwikkelingen rondom de A58: https://tinyurl.com/8a53x4z
Als het vervoer tussen Oosterhout/Breda en Utrecht inderdaad zo van belang is, waarom is met de nieuwe dienstregeling dan besloten om het aantal ritten van/naar Breda terug te brengen naar 2? Hierdoor puilen inderdaad de ritten in de spits uit en moeten veel mensen staan vanaf/tot Meerkerk. Vragen bij Veolia leert dat dit het aantal ritten hen opgelegd wordt door de Provincie… aangezien ikzelf al jaren met de Brabantliner reis heb ik aardig wat klachten/opmerkingen bij Veolia neergelegd, maar deze geven steeds (terecht of onterecht) aan dat hen geen enkele blaam treft. In vakantieperiodes rijden er zelfs nog minder bussen dan normaal en puilen de bussen nog verder uit; idem dito wanneer er beurzen zijn in de Jaarbeurs de hele bus vol vrouwen/bejaarden komt te zitten waardoor er voor de werkende forensen geen zitplaats meer is. Maar Veolia kan er niets aan doen zeggen ze en geven zelfs als antwoord dat ze ‘geen rek vol extra bussen hebben’. Kortom: reiziger gefrustreerd maar niemand die de signalen serieus neemt. Wat mij betreft is de beste oplossing om inderdaad een treinstation in Oosterhout te krijgen waardoor er een alternatief komt voor die belachelijke lange en overvolle ritten van de Brabantliner. Op Twitter valt ook te lezen hoeveel klachten er zijn… en hoeveel mensen in vakantietijd toch de auto pakken omdat ze in 35 minuten in Utrecht zijn ipv in 1.5 uur!!
De trein is het openbaar vervoer van de 19e eeuw; de dinosaurus onder de vervoersmiddelen. Daar moet je in de 21e eeuw niet meer mee aankomen. Verzin iets nieuws tussen Breda, Oosterhout en Utrecht. Iets wat bij deze tijd hoort: flexibel, individueel en zonder oponthoud.