Longread: De Efteling onze regionale trots

Efteling
Efteling – Copyright © OokvanWosterhout.nl

Het themapark De Efteling in Kaatsheuvel heeft recent uitgesproken richting de 5 miljoen bezoekers per jaar te willen. Met een huidig bezoekersaantal van rond de 4,2 miljoen is dat een forse ambitie. De Efteling nodigt met deze doelstelling zichzelf uit in het selecte groepje van Europese koplopers. De concurrentie in dat groepje bestaat uit het Zuidwest Duitse Europapark en Disneyland Parijs. Door zorgvuldig lobbywerk de afgelopen jaren heeft De Efteling de randvoorwaarden voor verdere groei gerealiseerd.

Korte termijn: een nieuwe achtbaan

Op de korte termijn voegt De Efteling een zogenaamde Divecoaster toe. Een achtbaan met een (val)hoogte van circa 37,5 meter, waarbij het achtbaantreintje onder een rechte hoek van 90 graden naar beneden stort. De achtbaan is in twee opzichten een duidelijk statement. De achtbaan is hoger en oogt robuuster dan wat we van De Efteling gewend zijn. Daarnaast richt het attractiepark zich met deze attractie uitdrukkelijk op jonge jeugd (10-15 jaar). De achtbaan moet openen in 2015. Op de lange(re) termijn staat Hartenhof in de planning. Een rustigere attractie door de magische wereld van Pardoes.

Uitbreidingsmogelijkheden

Onder de titel Leisure Boulevard is er in midden Brabant veel aandacht voor de vrijetijdsindustrie. In  dit gebied liggen De Beekse Bergen, De Efteling, De Loonse en Drunense Duinen en een grote meubelboulevard. Daarnaast participeren de universiteit van Tilburg en de NHTV uit Breda in het project.

Dat de intensivering van dit netwerk voor resultaten zorgt blijkt voorzichtig uit de eerste wapenfeiten. De Efteling kondigde tussen de regels door aan om gezamenlijke arrangementen met De Beekse Bergen aan te willen bieden. Daarnaast krijgt de Efteling volledige medewerking (afbeelding) van de lokale overheid. Daarmee kan het park op termijn in theorie in grondoppervlak verdubbelen.

De komende tijd stort het themapark zich op de uitbreiding van haar beddencapaciteit in ‘bungalowpark’ Bosrijk. Er komen circa 400 bedden bij, wat zorgt voor een totaal van 1550.

Infrastructuur

Met de ambitie om meer bezoekers te trekken is aanpassing van de infrastructuur bittere noodzaak. Door het ontbreken van openbaar vervoer, in de vorm van een railverbinding is er met succes een sterke lobby geweest om de Middenbrabantweg om te vormen tot snelweg (video). De werkzaamheden hieromtrent zijn kort geleden aangevangen. Het nieuwe plan voorziet in een 100 km/h snelweg met grotendeels aansluitende busstroken. Daarnaast betekent het dat alle verkeerslichten plaatsmaken voor op- en afritten.

Internationale bezoekers en meerdaagse verblijven

De Efteling heeft een sterke positie op de binnenlandse markt. De voornaamste groei lijkt dan ook te liggen bij meerdaagse bezoeken uit eigen land en daarnaast de (meerdaagse) bezoeken van buitenlandse gasten. Dit laatste betekent onder meer dat de attracties de komende jaren meertalig worden uitgevoerd. Storytelling, het vertellen van sprookjesverhalen is een essentieel onderdeel van de wondere wereld van De Efteling. Daarnaast zijn de eerder benoemde bedden van belang.

Financieel

Het is publiek geheim dat het financieel al jaren erg goed gaat met De Efteling. Daarvan blijft door de opzet van het bedrijf echter veel binnenskamers. Het stellen van ambitieuze doelen is in zo’n geval zowel verstandig als realistisch.

Strategie

In mijn ogen mogen we in Brabant in onze handen knijpen. Het is fantastisch dat een lokaal sportpark uitgroeit tot internationaal themapark. Niet alleen is het leuk om het park te bezoeken. Het zorgt voor economische kansen, werkgelegenheid en unieke kennis en kunde. De strategie is in mijn ogen zorgvuldig gekozen. Hoewel ik me even zorgen maakte na het niet verlengen van het contract van Bart de Boer.

Onderscheidend vermogen

Wanneer je kijkt naar onderscheidend vermogen is er altijd een kader nodig. De Efteling heeft in verhouding tot Disneyland Parijs een diffuus scala aan onderscheidende elementen. Waar Disneyland volgens een vast plan uit de grond is gestampt is het Kaatsheuvelse park organisch gegroeid. Begonnen als lokaal sportpark, nu een (inter)nationaal themapark en in potentie een Europese topper. Door deze groei organische groei is De Efteling een echt park gebleven. De sfeer is wat losser dan in het strak georganiseerde alternatief nabij Parijs. Dat in zichzelf is een charme.

Verschillen

Een onderdeel waarop het park zich onderscheid van de concurrentie is de keuze voor relatief kleine/korte achtbanen. Disneyland bijvoorbeeld kiest voor langere achtbanen. Daar staat tegenover dat De Efteling het in mijn ogen beter doet in Darkrides zoals Droomvlucht, Fata Morgana en Carnaval Festival. Joris en de Draak is geen enorm grote achtbaan maar door het racer-element en het bulderende hout is er sprake van een X-factor. Om internationaal door te breken zal het hele park die X-factor moeten vinden.

Openingstijden

De openingstijden in Kaatsheuvel zijn nog wat beperkt, met name buiten het hoogseizoen. Hierdoor valt de prachtige verlichte fonteinenshow Aquanura bijna letterlijk in het water. Deze eindshow moet van het kaliber Disney Dreams zijn. Disney gaat hier echter toch nog echt een tandje verder. Met vuurwerk, projecties uit de succesvolle films op het Disney-kasteel én fonteinen gaat het Parijse park daarin nog een paar stappen verder.

Potentie

Ik noemde het eerder al, potentie. Ik geloof erin dat De Efteling de potentie heeft een internationale topper te blijven of nóg meer te worden. Echter kondig je ook wat over jezelf af. Als je in de ring klimt met de grote namen zul je jezelf ook waar moeten maken. Dan is geloven in je eigen kracht het grootste vereiste.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *