Opinie: Drie winkels sluiten, oproep aan de oosterhoutse winkelier

Bron: www.mab.com
Bron: www.mab.com

Triest nieuws als het gaat om winkelen de afgelopen dagen. Bram Ladage maakte bekend de deuren definitief te sluiten, de franchiseneemster van Livera in Oosterhout en Breda is failliet. Dat samen met de Free Record Shop die technisch al failliet was zorgt voor drie extra lege winkelpuien in de stad. Dat Arendshof te kampen had met leegstand was duidelijk, maar nu komen ook panden in de oorspronkelijke oosterhoutse winkelstraten leeg.

Het sluit naadloos aan bij het relaas van Cor Molenaar. Hij gaf aan dat de aanloopstraten hun aantrekkelijkheid gaan verliezen. De Leijsenhoek en de Torenstraat zijn hier al een goed voorbeeld van. De adviezen die Cor geeft, belevingswaarde creëren, zijn zinvol. Terugkijkend zie je echter dat bij de overkapping van Arendshof toen ook een landelijke trend is gevolgd, namelijk dat mensen overdekt willen winkelen. Als Cor overal adviseert om belevingswaarde te creëren is Oosterhout op korte termijn al niet meer uniek, de truc is dan snel uitgewerkt.

De kern is volgens mij het belangrijkst, een winkelier die zijn klanten kent. In Oosterhout moet het vanzelfsprekend zijn dat een winkelier een stap extra doet. De euro’s rollen niet zomaar binnen, je moet je klant watten leggen en tegelijkertijd de snelheid van internet kunnen bieden, dus ook een webshop hebben. Die schoenen kunnen nu niet op voorraad zijn, maar morgenochtend wel. Als het regent een paraplu aanbieden en grote aankopen thuisbezorgen. Zo wordt het verleidelijk om op elk moment iets te kopen en voelt een klant zich gewaardeerd.

Dat het winkelbestand zal krimpen is een gegeven, maar geen doemscenario. Deze oproep is voor alle managers, filiaalhouders, franchisers en zelfstandig ondernemers. Maak van winkelpersoneel ambassadeurs, zorg dat ze staan voor jouw merk en Winkelstad Oosterhout. Dat klanten zich in Oosterhout vorstelijk behandeld voelen en de boodschap delen. Dan komen mensen sowieso makkelijker terug en daar hoeft geen lampje of systeem voor te worden aangeschaft. Slechts een glimlach en een stapje extra, dat kost geen miljoenen, maar levert wel loyale klanten op.

3 gedachten over “Opinie: Drie winkels sluiten, oproep aan de oosterhoutse winkelier

  • 26 april 2014 om 22:17
    Permalink

    Inderdaad een beetje voorspelbaar. Winkels die niet de wil hebben en tonen komen in de problemen. Sorry maar uit eigen ervaring . Ik ga echt niet kopen in een winkel waar ik niet ” goed en echt geholpen wordt!

  • 25 april 2014 om 11:44
    Permalink

    1 Miljoen hypotheken staan onder water, de schuldhulpverlening draait overuren en de voedselbank kan zich geen vlees meer permitteren. Lieve mensen, het is erg sneu voor deze hardwerkende ondernemers en hun personeel maar laten we realistisch zijn: de wereld van weleer met bomen tot in de hemel is niet meer. We moeten drastisch herijken en als samenleving een aantal zaken opnieuw uitvinden. Niet alleen treft dat de consument, maar zeker ook ondernemers in retail, vastgoed, bouw, communicatie en horeca. Dat is een pijnlijk proces maar wel noodzakelijk, en troost u, het treft niet slechts Oosterhout maar is een landelijke en zelfs globale ontwikkeling. Al sinds 2000 is bekend dat er minder fysieke winkels zouden zijn in 2020, toen kwam daar vanaf 2008 nog crisis op crisis bovenop, en we zijn er nog lang niet…. Tijd voor positief realisme en laat de oren niet te veel hangen naar quasi adviseurs die met een “oude wijn in nieuwe vaten” visie trachten oplossingen te bieden. Nuchterheid, creativiteit, nieuw gemeentelijk beleid, nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen en transparante communicatie zijn nu meer dan ooit op zijn plaats!

  • 25 april 2014 om 09:57
    Permalink

    Wat erg! Schrik hier van! Ik had dit nog niet eerder gehoord! Wat te denken van andere franchisezaken als Bakker Bart, brilzaken en speelgoedzaken. Dit gaat nog nadreunen in Oosterhout!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *