Opinie: De jacht op de Oosterhouter is geopend

© Joeri van Etten
© Joeri van Etten

Over 4 jaar staat volgens Cor Molenaar een kwart van de Oosterhoutse winkels leeg. Een dramatisch beeld, maar het is niet te ontkennen: het gaat slecht met de traditionele winkel. Reden genoeg voor Rabobank Amerstreek om er eens met ondernemers en topspreker Cor Molenaar op in te gaan. Eens of oneens met de visie van de hoogleraar, er gingen heel wat oogkleppen af.

Recessie en internet als boosdoeners

De ondernemer die denkt dat het allemaal wel weer goed komt na de crisis onttrekt zich aan de realiteit. De recessie is een onterechte ‘verklaring’ voor omzet die verloren is aan de online winkels. Waar online stijgt, daalt fysieke verkoop. Wil je de winkelier en daarmee de leefbaarheid van stad of dorp behouden, dan zal je als community van ondernemers, pandeigenaren, financiers en gemeenten aan de slag moeten.

Hopeloos verouderd beeld

Ga open op de momenten dat klanten willen kopen, mogelijk zelfs op zaterdagavond. Ga dicht op donderdagochtend als er toch geen klanten zijn. Geen vrachtwagens in de straat als de winkels open zijn. Geen lelijke bruine straatstenen als die stijl weer passé is. Niet vissen naar klanten die er niet zijn; ga jagen. Begin met het snappen van je prooi, verdiep je in het winkelend publiek. Ga weg van dat hopeloos verouderde beeld dat klanten wel komen onder jouw voorwaarden als winkelier.

De jacht is geopend

Lok klanten met licht, geluid en geur naar de winkel. Laat ze iets beleven. Omarm moderne technologie en laat deze voor je werken. Gebruik de data van telecombedrijven om te zien wat je klant doet. Stem via die techniek acties af op die betreffende klant en koppel er een loyaliteitssysteem aan. Geef via die weg bonnen voor horeca, zodat de bezoeker in de buurt van de winkel is en makkelijker binnenloopt om iets te kopen. Laat klanten in jouw wereld leven en beleven. Verdien op die manier je boterham.

Visie

Het was vooral de spreekstijl waardoor ik Cor Molenaar als topspreker bestempel. Oogkleppen af, als dat de missie was is hij geslaagd. Zijn visie onderschrijf ik voor een groot deel. De voorbeelden Veghel en Oisterwijk zijn goed. Oisterwijk heb ik zelf mogen zien. Het is daar op een koude woensdagavond drukker op het terras dan in Oosterhout op een goede vrijdagavond. Natuurlijk mag je als spreker de winkelier vertrouwen inpraten. Voorlopig is de winst nog te behalen op beleving aanbieden. Op termijn zie ik die beleving online ook wel toenemen. Hetgeen de verschillen toch weer kleiner maakt. Het punt dat prijs niet zelfs in de traditionele marketing niet de enige ‘P’ is, is meer dan terecht. In tijden van ‘crisis’ is het natuurlijk wel een prominente.

Het distributiemodel van Cor, met winkels met een beperkte collectie in de winkel, aangevuld met een stadsdistributie waarbij binnen 30 minuten alle producten leverbaar zijn is interessant. Wel vrees ik dat die formule slechts houdbaar is tot de 3d-printer een algemeen goed is geworden. Een item wat in zijn presentatie ontbrak. Net als de Google Glass overigens. En dat is jammer want daarmee dreigt de Amerstreek-regio onmiddellijk weer op 1-0 achter te komen staan.

5 gedachten over “Opinie: De jacht op de Oosterhouter is geopend

  • Pingback:Nieuws: Rabobank en wethouders nemen initiatief tot impuls winkels | OokvanWosterhout.nl

  • Pingback:Opinie: Drie winkels sluiten, oproep aan de oosterhoutse winkelier | OokvanWosterhout.nl

  • 16 april 2014 om 18:50
    Permalink

    Het probleem zit in de veel te hoge huur die de winkeliers moeten betalen en de hoge parkeerkosten die mogen omlaag.

  • 16 april 2014 om 11:33
    Permalink

    Sterk verhaal van Cor Molenaar. Waarom zou ik naar de stad gaan om winkelen in een suf jaren 70 winkelcentrum met zuur personeel en vervelende hangjeugd?

    Ook het betaald parkeren is daarnaast verschrikkelijk. Ik denk dat het niet goed afloopt met de winkelstad in Oosterhout met de zure discussie rond de koopzondagen in het achterhoofd. De winkeliers kunnen niet met elkaar opschieten.

    Ik winkel weinig meer in Oosterhout. Ik bestel zoveel mogelijk via internet en doe boodschappen bij de supermarkt. Mij zie je niet meer in de stad, ik heb het er wel gezien!

  • 16 april 2014 om 11:03
    Permalink

    Die Cor toch……

    Cor Molenaar is een bangmaker die niets anders doet dan oude ( in zijn voordeel bewerkte ) cijfertjes over leegstand en criminaliteit publiceren. Ongeruste ondernemers verkoopt hij dan zijn boeken en opportunisten nemen hem in de hand om een veel te dure key-note speech te geven. Ook deze man is niet te betrappen op een vorm van lange termijn visie of oplossingen op korte termijn. Neem nu Rotterdam, daar staat 800.000 m2 commercieel vastgoed leeg en daar is het daadkrachtige bestuur al overgegaan tot het ‘her-bestemmen’ van 200.000 m2 tot woonruimte. Laat de gemeente Oosterhout daar eens op werkbezoek gaan, zo zijn er legio voorbeelden in het land waar men de balans terug weet te brengen tussen, wonen, werken, winkelen en ambacht. Dat lukt ook zonder Cor! Oisterwijk is een slecht voorbeeld want daar is het al sinds de 2e wereldoorlog drukker dan in Oosterhout, in heb er gewerkt en er woont veel familie van me, ook daar zijn de afgelopen 5 jaar veel “slachtoffers” gevallen en door mijn nauwe band met een aantal ondernemers aldaar kan ik je zeggen dat het er beslist geen rozengeur en maneschijn is…. En dan het verhaal over beleving: 1 op 1 gepikt van andere schrijvers ( o.a. Pine & Gilmore ) en top retailmarketeers. Cor heeft nog nooit een “winkel” gehad laat staan een marktkraam, ga jagen! Wat een onzin! De enige die iets vangt is Cor zelf…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *