Opinie: Waarom Oosterhout geen transferium nodig heeft

transferium

Transferium: aan de rand van de stad parkeren en met het OV de stad in. Zo af en toe gaat in Oosterhout ook de weer de wens om een transferium de lucht in. Dat zou de binnenstad aantrekkelijker maken. Ik denk echter dat een transferium in Oosterhout gedoemd is te mislukken.

Grote steden, Amsterdam en Utrecht voorop, kozen ruim 18 jaar geleden als voor de oplossing van het Transferium. Ze hadden daar ook alle reden toe, want hun binnensteden liepen vol met bezoekers en leveranciers, waardoor de veiligheid en luchtkwaliteit in het gedrang kwamen. Het was er simpelweg niet meer aangenaam. De gebouwde transferia zorgen daar voor een daling in het verkeersaanbod. Tegen een prijs overigens, want een transferium kost de gemeente geld.

Vervolgens wilden kleinere steden ook meedoen met een Transferium. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Den Bosch. Ook daar nog best zinvol omdat de parkeervoorzieningen van het centrum niet allemaal even goed te bereiken zijn. Regelmatig een bus naar het centrum en tegen een schappelijk tarief parkeren.

Dan Oosterhout: een kleine centrumgemeente met voldoende parkeervoorzieningen, straks aan alle kanten van het centrum. Waar zou dat transferium moeten komen? Niet bij Zuiderhout of Arkendonk, want oneerlijke concurrentie. Bij het Amphia Ziekenhuis ook niet, want dan kan je straks beter kiezen voor de parkeergarage in het Santrijngebied. Zelfs als Bouwlingcentre vol is biedt Forum Parking nog voldoende backup.

Als er geen vraag naar is, en er is geen plek aan te wijzen waar zo’n Transferium moet komen, dan is het bij voorbaat een mislukking. Wat wel zingevend zou zijn is een tweede gratis parkeerterrein ala Slotjesveld, zodat mensen zelf kunnen bepalen of ze willen betalen of een stuk lopen voor lief nemen.

3 thoughts on “Opinie: Waarom Oosterhout geen transferium nodig heeft

  1. Parkeren duurder maken om mensen te dwingen met de fiets te komen gaat voorbij aan het feit dat een groot deel van de bezoekers van buiten Oosterhout komt. Bovendien zijn de tarieven al hoog genoeg.

  2. Parkeren gewoon duurder maken dan komen mensen gewoon met de fiets naar de stad. Dat mensen te lui zijn om te fietsen is hun problem, dan kiezen ze er dus gelijk voor iets te betalen aan de gemeente. Wat is daar op tegen luiheid afstraffen?

  3. Inderdaad is een transverium echt niet nodig in Oosterhout. Zolang we nog op loopafstand van het centrum een gratis parkeerterrein hebben, we nog voor minder dan 2 euro een hele dag kunnen parkeren waar praten we over. Wanneer is er geen plaats meer, zelden of nooit. Mogelijk moet er zaterdag tussen 11.00 en 14.00 even gezocht worden, maar dat is het dan wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.