[OPINIE] Ondernemers willen voor € 1.850,- een doodse binnenstad

© Roland Rutten Photography
© Roland Rutten Photography

€ 1.850,- is het bedrag dat ondernemers van de binnenstad de afgelopen jaren betaalden aan de Bedrijven Investerings Zone (BIZ). Het geld is bedoeld om leuke en frisse evenementen te organiseren en zo de binnenstad aantrekkelijk te houden. Niet alle ondernemers denken echter baat te hebben bij een aantrekkelijke binnenstad, en faciliteren zelfs mogelijkheden om de BIZ gelden terug te vorderen.

Voor veel ondernemers is € 1.850,- vast een hoop geld, maar voor die investering krijgen ze ook iets. Zelfs in economisch slechte tijden worden evenementen georganiseerd die bezoekers naar het hart van de stad trekken. Gewoon om het gebied op de kaart te zetten en er zo de loop in te houden. Door de zet van één ondernemer dreigt het fundament onder veel evenementen weg te vallen, specifiek die evenementen waar je net iets lastiger een sponsor voor kan vinden.

Een gemiste kans, deze houding van ongetwijfeld meerdere ondernemers. Evenementen horen nu eenmaal bij een levendige binnenstad, zorgen voor sfeer en maken net het verschil tussen een koopcentrum en een stadshart. Voor maximaal € 1.850,- per ondernemer dreigt het centrum van Oosterhout nu af te zakken in de grijze massa.

Dat is sneu voor het centrum, dat de hulp wel kan gebruiken. Dat is ook sneu voor alle vrijwilligers van de betrokken evenementen, die belangrijke steun onder hun event zien wegvallen. Dat is ook sneu voor de bezoeker van het centrum, die hierdoor nog korter in het centrum zal blijven. Kortom, iedereen verliest. Misschien dat de ondernemer nog wint, maar die € 1.850,- kan je vast reserveren voor het omzetverlies door het ontbreken van evenementen. Dan ben je aan het eind van de rit nog steeds een verliezer.

6 gedachten over “[OPINIE] Ondernemers willen voor € 1.850,- een doodse binnenstad

  • 24 juni 2015 om 08:22
    Permalink

    Dat werkt niet..dan komen de mensen nog alleen maar kijken…moet je zien wat voor een winkels er nu nog zitten…ze mogen hopen datveen H&m hier drek nog publiek trekt wie gaat er nou naar een half lege stad wij niet meer toch…ga liever naar Tilburg staat geen 1 winkel leeg…leuke winkels volop keuze ook met De winkels met een grote naam….Oosterhout is niet meer wat t is..ze moeten de huurbazen maar een aanpakken want ook al staan de panden leeg krijgen ze er nog zat geld van van de gemeente. .dus snap dat ze geen feld gaan uitleggen voor dingennte organiseren ze draaien alleen maar verlies..en dan werkt dit ook nog eerst de lege panden aanpakken Gemeente! !!!!!!

  • 23 juni 2015 om 22:57
    Permalink

    Inderdaad triest
    Brevet van onvermogen voor ons allemaal
    Maar wel voor de gemeente voorop
    Rechter heeft beslist dat js gelijk heeft, dus heeft ie gelijk
    Wij hebben een interessant winkelcentrum met een dorps karakter, H&M komt eraan, schaf parkeerkosten af en ons centrum wordt booming
    Kan concurrentie met Breda aan
    Daarnaast schijnt er geld weg te zijn bij de Biz?
    Met flamboyante mannen als Dré de Jong en Paul vd Westen voorop
    Zonder Biz betalen alleen geïnteresseerden
    Geen kruidvat c&a etc of diegenen die al failliet zijn
    Hup Oosterhout
    Gemeente aan zet

  • 23 juni 2015 om 22:38
    Permalink

    Beste Oldeneel,

    Ik lees net uw opiniestukje en daar wil ik toch wel graag iets over kwijt!

    Om te beginnen is er geen relatie tussen de BIZ, de uitvoering daarvan, en het feit dat Oosterhout een ‘doodse’ binnenstad heeft. Er is zelfs geen causaal verband tussen investeringen ( via belastingen ) van ondernemers en de wijze waarop de gemiddelde bezoeker / inwoner / klant / consument en toerist een stad beleeft en zijn / haar geld daar uitgeeft. Er zijn legio onderzoeken beschikbaar die andere feiten blootleggen die als oorzaak aangemerkt kunnen worden voor de vele ‘doodse’ binnensteden van ons land. Er is zelfs een internationale trend zichtbaar die pijnlijk de relatie legt tussen individualisering, globale politieke onrust, straattuig en hufterig gedrag, angst voor werk en inkomen en het veranderende landschap voor retailers en winkeliers door internet, een enorme verandering in consumentengedrag en een haperende belevings-economie.

    Het is u vast ook niet ontgaan dat burgers en ondernemers al jaren erg veel nare effecten ervaren van de ene na de andere crisis, veel ondernemers staat het water aan de lippen en nog meer ondernemers hebben reeds hun levenswerk of investering in rook zien opgaan…

    Over de Oosterhoutse evenementen gesproken: kijk eens goed om u heen, in Breda, Waalwijk, Dongen, Tilburg, Made ga je ook niet meer over de koppen bij ieder eetfestijn, muziek op het plein of braderie. Slechts kwaliteit blijft bestaan, beleving gaat voor alles, die evenementen die onderscheidend zijn hebben geen BIZ of andere belastingbijdrage nodig, die staan op zichzelf en daar zijn nog steeds ( zij het moeilijker dan voorheen ) sponsoren voor te vinden.

    In 25 jaar werken voor en met winkeliers en ondernemers heb ik 1 ding goed gezien: inspirerende ondernemers hebben geen BIZ nodig om hun winkel, kroeg of toko te runnen, hoe kun je ze nu verplichten om aan ambtenaren ( en een paar door zichzelf als expert uitgeroepen ondernemers ) de uitvoering over te laten van een regeling waarmee je belastinggeld inzet om voor hen omzet-verhogende maatregelen te nemen en stimulerende evenementen te organiseren?????? De bekende sigaar uit eigen doos…..alleen mag je als ondernemer niet zelf de maat kiezen van je sigaar en ook mag je niet meer bepalen waar je die sigaar rookt en met wie….

    Ambtenaren zijn geen ondernemers, politici van de koude grond hebben geen kaas gegeten van ‘beleving’ en gesjeesde city-marketeers hebben geen benul van wat Piet en Nel leuk vinden. Met andere woorden: ‘leven in een stad brengen’ doe je niet met een BIZ maar dat doe je door goed naar mensen te kijken, werkelijk naar ze te luisteren en ze datgene voor te schotelen wat ze leuk, lekker en mooi vinden en dat vooral samen met hen te organiseren, niet meer en niet minder….

    Al met al zit er naar mijn bescheiden visie geen mens te wachten op al die ‘ leven in de brouwerij ‘ evenementen waar Oosterhoutse ondernemers maar mondjesmaat wijzer van worden. En by the way: Oosterhout heeft geen ‘ doodse ‘ binnenstad, Oosterhout heeft een prachtig horeca-aanbod, een schitterend stadspark, een paar mooie pleinen waar, mensen elkaar treffen bij feest- en hoogtijdagen en niet te vergeten heeft het Oosterhoutse stadshart veel te veel winkels, veel te veel kantoren, een groot tekort aan kunst en cultuur, de ambacht is zelfs helemaal verdwenen uit de stad en er zijn nu eenmaal veel te weinig kooplustige inwoners en bezoekers op dit moment.

    Ik zou ondernemers niet op de korrel nemen en hen verwijten dat ze te kritisch naar hun bedrijfsinvestering kijken in moeilijke tijden, 1850,– is inderdaad ( een hoop ) veel geld, zeker voor de uitvoering van een BIZ-regeling die door de rechter naar de prullenbak is verwezen…..

    Mijn gratis advies aan de ondernemers die 1850,– kunnen missen is het volgende: organiseer een leuke vaste klanten-dag in je toko, bedenk een ludieke actie en geef spullen weg uit je winkel zodat mensen kunnen ervaren wat je verkoopt, ben actief op social media en realiseer aandacht voor je merk of product, denk ‘ buiten de doos ‘ en ga dus niet achterover zitten wachten totdat gemankeerde jagers met ( een zak vol BIZ-centjes ) met hagel schieten op een al dagen dood konijn!

    Grote groet uit Terheijden!

    PS. Ik heb een zus wiens rekening is geplunderd door criminelen tijdens een bezoek aan het Kruitvat en een hoogbejaarde moeder die bij de Hema is beroofd van haar portemonnee en pinpassen, zou het daarom ook wat rustiger en ‘doodser’ op straat zijn wellicht?

  • 23 juni 2015 om 21:52
    Permalink

    De doelstelling van een Bedrijven Investeringszone volgens de experiment wet 2011 is niet het stimuleren van commerciële activiteiten in belang van de ondernemers maar juist het ontplooien van activiteiten die in een bepaald gebied leiden tot verbeteringen in algemeen belang. Veiligheid en schoon,bereikbaar, dat soort termen.
    Het feit dat je stelt dat één ondernemer nu aan de stoelpoten van de gehele binnenstad zaagt is m.i. dus buitenproportioneel. Evenementen die extra consumenten trekt kunnen ook zonder BIZ in gezamenlijkheid door ondernemers georganiseerd worden. Wellicht dienen winkeliers en ondernemers in de binnenstad iets verder dan hun eigen toko kijken. Ik krijg nu de indruk dat ze teveel leunen op initiatieven van anderen.

  • 23 juni 2015 om 21:13
    Permalink

    Ik snap het enthousiasme om er een mooi winkelcentrum van te houden, en begrijpelijk dat winkeliers niet de kosten terug zien komen ondanks de hele mooie bedoelingen, maar zolang er niet aan de kern wordt gewerkt zal dit helaas nooit meer veranderen.
    Door de grote opkomst van alle internetbedrijven is het voor klanten veel te gemakkelijk geworden om alleen vanuit de luie stoel nog te bestellen, het liefste ook nog zonder verzendkosten.
    Klanten zitten niet te wachten op hoge boetes als de parkeerticket is verlopen of als de auto in een verkeerde zone staat.
    Breng het parkeerbeleid aan de kaart , winkelen moet weer een rustig middagje onbezorgd weg zijn .
    Dit is ook beter voor Oosterhout stad als er meer tourisme op deze manier wordt binnengehaald.
    Maar dit is geheel in handen van gemeente Oosterhout !

  • 23 juni 2015 om 20:52
    Permalink

    Oosterhout kan niets organiseren elk dorp of stad hebben leuke evenementen maar Oosterhout heeft helemaal niets is in en in triest dat het in Oosterhout niet kan.
    Ze durven het niet geen juiste personen die kunnen organiseren alleen maar betaalde evenementen daar zit niemand op te wachten zo zal Oosterhout niet op de kaart komen met evenementen die gratis toegankelijk zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *