[COLUMN] Wat te doen met 10 miljard

735971_10200374942796613_980677437_o

Recent kondigde het kabinet aan 10 miljard extra in te zetten voor infrastructuur. Dat resulteert in mijn twitter-tijdlijn in een eindeloze stroom wensen van allerlei overheden en andere groepen door het hele land. Bijna altijd gaat het over extra asfalt, soms over spoor maar bijna nooit over de vraag of dat ook echt een oplossing voor het probleem is.

Het is goed te begrijpen dat iedereen plannen en wensen heeft. Logistiek is een belangrijke sector in onze economie. Of het nu gaat om vervoer over weg, water, spoor of door de lucht, we kunnen er wel wat van. En daarbij gaat het ook nog eens niet alleen om goederen. In ons kleine landje woon je nooit ergens echt ver vandaan, dus zelf reizen we ook graag. We staan alleen wel vaak in de file. Of je de spitsfiles ooit op gaat lossen met meer asfalt en of het staan in de trein voorbij is met meer zitplaatsen, dat is de vraag. Tot een bepaalde hoogte hebben dat soort maatregelen in mijn ogen effect, of misschien zelfs wel vanaf een bepaalde mate. Om iedereen in de trein te laten zitten, zijn fors meer stoelen nodig. Allereerst om de mensen die nu staan een zitplaats te bieden, en dan is het daarna nog de vraag of mensen ook niet anders gaan reizen. Misschien zijn er juist door het tekort aan stoelen in de spits al veel meer spits-mijders dan we denken. Hetzelfde geldt voor files en meer asfalt.

Wat kunnen we dan wel doen? Het zou in mijn ogen weleens veel effectiever kunnen zijn om te investeren in innovatie, het zij met subsidies, het zij met regelgeving gericht op vooruitgang. Het plan van supermarktketens om van hun vrachtwagens mini-treinen te maken is interessant. Wat ik mezelf al een tijdje afvraag is waarom de ontwikkeling van vrachtwagens al jaren stilstaat. Misschien zijn ze door files zo gewend aan stilstaan in die branche, dat de techniek ook maar stil is gaan staan. Het moet toch mogelijk zijn om vrachtwagens te bouwen die ‘liever’ zijn voor overig verkeer bij ongevallen, zoals ook auto’s steeds vriendelijker worden voor fietsers en voetgangers in geval van een botsing? Het moet toch ook mogelijk zijn vrachtwagens te bouwen die minder snel scharen? Het moet toch ook mogelijk zijn om vrachtwagens te bouwen die harder kunnen remmen? Het enige waar de laatste jaren echt stappen mee zijn gemaakt, zijn de motoren. Vooral ingegeven door verplichte regelgeving en brandstofbesparing, maar innoveren en ’tweaken’ kan dus wel. Dit soort vragen zijn binnen veel meer takken van sport in de mobiliteit te stellen.

In dat kader heb ik respect voor de NS, dat mag ook wel een keer gezegd worden. Oude dubbeldekkers worden energiezuiniger gemaakt, maar tevens sneller en comfortabeler.

Met een Rotterdamse haven die een transformatie naar duurzaam aan het maken is en een slimme regio als Brainport bij Eindhoven moeten we toch flink wat meer kunnen bereiken dan 10 miljard aan asfalt en spoor bejubelen als zaligmakend.

 

Ruben Jacobs

Ruben Jacobs is gemeenteraadslid voor het CDA in Oosterhout en schrijft een column over politiek en actualiteiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *