[OPINIE] Basic-Fit en de Oosterhoutse fitnessmarkt

Bron: www.cesartherapie.nl
Bron: www.cesartherapie.nl

Basic-Fit heeft aangekondigd naar de beurs te gaan om zo verder te kunnen groeien. De fitnessgigant ziet bovenop de 140 al bestaande clubs ruimte voor nog zeker 100 clubs. Grote ambities van de keten in een markt die volgens analytici bomvol is en op een verdringingsmarkt begint te lijken. Ook in Oosterhout lijkt de markt voor fitnesscentra verzadigd, er is al keuze genoeg.

Prijs is leidend

Het gros van de sporters beslist waar men gaat sporten op basis van prijs. Na één of twee jaar loopt het abonnement af en kan men in alle rust weer rondkijken wie dan de beste deal heeft. Praktisch alle fitnessketens voeren daarom meerdere keren per jaar agressief campagne om nieuwe leden binnen te halen.

Oosterhoutse fitnessmarkt

Naast Basic-Fit kent Oosterhout nog heel wat andere fitnesscentra. Directe concurrent van de keten is FitnessNL, welke op steenworp afstand van Basic-Fit gevestigd is. Fit4Free is doorgaans ook een concurrent van Basic-Fit, maar zij zijn nog niet in Oosterhout gevestigd. FitnessNL weet nog onder de prijs van Basic-Fit te gaan zitten. Daarna volgen K-Fitness en Heijl. Bij K-Fitness ligt de focus op fietsen terwijl Heijl onderscheidend is met de klimwand.

Momenteel zijn vooral of budgetsportscholen of exclusieve sportscholen in trek. Arendse Health Club en Willemsen Sport delen zichzelf in de hogere klasse in. De sporter in deze klasse let niet zozeer op geld maar op aanbod en sfeer. De abonnementsprijzen kunnen daardoor wat hoger liggen, maar de kans dat je in een duurdere sportschool het zelf moet uitzoeken is uiterst klein.

Naast al die reguliere sportscholen zijn er niches ontstaan. Curves doet dat met sportscholen speciaal voor vrouwen, terwijl je bij Fit20 gewoon je nette kloffie aan kan houden. Als je de claims mag geloven heb je binnen 20 minuten een volledige workout uitgevoerd zonder te zweten.

Afwachten

Uit onderzoek blijkt dat 7% van de bevolking in Nederland aan fitness doet. In Frankrijk is dat 70%, dus zolang bedrijven groei verwachten zullen ze het proberen. Ondanks dat de fitnessmarkt een verdringingsmarkt lijkt te zijn zullen er dus zeker nog andere sportscholen naar Oosterhout komen. Zelfs in een verdringingsmarkt moet je overal vertegenwoordigd zijn.

Persoonlijke ervaringen leren echter dat de groep actieve sporters niet echt groeit, maar wel actief hopt tussen de verschillende sportscholen. Misschien moeten sportscholen daarom eerst maar eens inzetten op ledenbehoud, dan rennen de leden niet aan het einde van contract weg. Zolang de focus echter op nieuwe klanten blijft liggen blijft de markt vluchtig en zullen er altijd nieuwe kapers op de kust zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *