[INTERVIEW] Ondernemers aan het woord: Joop Zodenkamp
Er wordt veel gezegd over de binnenstad door verschillende mensen, websites en de gemeente. Iedereen maakt zich zorgen en dat is ook begrijpelijk, maar wat vinden de ondernemers er zelf van? Wat is hun visie en waar lopen zij tegenaan? De komende weken plaatsen we een vervolgreeks van interviews met ondernemers over de binnenstad, ondernemen, de toekomst en natuurlijk hun visie. Dit keer de man achter Smits Mannenmode, Joop Zodenkamp.
Smits Mannenmode is een Oosterhoutse kledingzaak pur sang. Dit blijkt ook sterk uit het jubileumboekje dat Joop samen met een hoop anderen, waaronder Emile van Rooij, heeft samengesteld – nu alweer tien jaar geleden. Hoe ze nog zoveel wisten te herinneren? Joop: “We gingen vaak met een pilsje achteraf de meegemaakte gebeurtenissen opschrijven.” En er is een hoop gebeurd met Smits Mannenmode.
Qua kleding begon het al vroeg bij Joop. De alweer 66 lentes jonge, vriendelijke ondernemer is eigenlijk via zijn familie in de kledingbranche terechtgekomen. Zo was opa kleermaker en ook zijn oom had veel kennis over textiel en gerelateerde zaken. Zijn DNA voor kleding is dus al in de familie gesmeed. Niet vreemd dat Joop al vanaf zijn 14e al in de kleding business zit. Vanaf 1970 kwam Joop in dienst bij Smits en in 1991 nam hij de zaak over.
De hedendaagse winkel richt zich vooral op het middensegment. “Eentje die nog niet verslaafd is aan internet-winkelen.” Joop houdt zijn contacten warm en bouwt een persoonlijke band met de klanten op. Zo gaat hij soms zelfs persoonlijk naar niet-mobiele klanten toe om kleding te laten passen. “Het is een echt vak, dat waarderen onze klanten”, aldus de ‘oude rot’.
Heel anders gaat het eraan toe wat betreft de samenwerking tussen de verschillende ondernemers. Volgens Joop is deze samenwerking – vooral als het de openingstijden betreft – erg lastig. “Iedereen gaat voor zijn eigen belang, maar daar moet je juist eenheid in hebben.” Ondernemer Joop ziet zelf het liefst één zondag in de maand de winkels open en tijdens de kerstperiode alle zondagen.
En dan, de finale vraag: hoe ziet de binnenstad er over vijf jaar uit? Volgens Joop gaan er veel kleine winkels verdwijnen, waardoor de binnenstad er kleiner uit gaat zien. En dat is steeds beter zichtbaar. Maar er zijn ook goede ontwikkelingen: zo zijn de Keiweg en de Kerkstraat zijn allebei een geweldig stukje Oosterhout, volgens de klantvriendelijke ondernemer. Kleine kernen zoals Oosterhout hebben nog volop kansen, zolang de winkels zich goed specialiseren.
Joop is ook erg blij met de komst van een nieuwe, goede buurman van Intersport. Hij is vooral te spreken over het nieuwe interieur van de sportzaak. Joop hoopt ook dat de zaak schuin tegenover Smits opgevuld gaat worden. “Het is belangrijk om de straat divers te houden – het liefst met eigen ondernemers. Wonen, horeca en winkels moeten elkaar afwisselen.”
Hoewel het interview is afgelopen, blijven ik en Joop nog wat napraten. Een trouwe klant schuift aan en het gesprek gaat door over Oosterhout, verhalen van vroeger en de ontwikkelingen nu. Bij het verlaten van de zaak, kregen de trouwe klant en ik allebei een fles wijn mee. Een erg mooi, Bourgondisch gebaar. Service, klantvriendelijkheid en gezelligheid; ze zijn er nog!