Opinie: Weer meer verkeer over minder wegen, de standaard-oplossing in Oosterhout

Dat de afdeling verkeer van de gemeente Oosterhout anti-auto is weten we al langer. De realiteit dat bijna iedere Oosterhouter alles met de auto doet lijkt maar niet door te dringen. Al jaren staan de beleidsstukken van de gemeente vol met loze kreten als fietsen aantrekkelijker maken, deel-mobiliteit en andere grootstedelijke natte dromen over vervoer. Het recente gedoe in Amsterdam over de knip in de Weesperstraat bewijst dat zelfs daar een grens is bereikt aan automobilisten pesten. De standaard oplossing die in Oosterhout wordt aangegrepen bij het bouwen van een nieuwe wijk; namelijk het wegpesten van de automobilist die er al jaren op de doorgaande wegen langs het gebied rijdt, kent ook een grens. En die wordt met de plannen voor wat steeds meer het volkshuisvestende afvoerputje van Oosterhout – Oosterheide –  wordt, niet alleen bereikt maar ook totaal overschreden.

4 rampzalige ingrepen presenteert de gemeente. Met de boodschap erbij dat de betrokkenen mogen kiezen. Dat is lekker. Vier waardeloze plannen presenteren. Kiest u zelf maar uw favoriet. In alle gevallen wordt de doorstroming op meerdere punten met opzet beperkt. Meer woningen, minder wegen. Succes gegarandeerd. Compleet in de jarenlange traditie van Oosterhouts broddelwerk. Vele wijken en buurten hebben 1 of misschien 2 aansluitingen op het wegennet. Als het er twee zijn heeft het vaak maar een haar gescheeld of het was er één geweest.

De enige aanpassing die heel Oosterhout echt wil, wordt iedere vier jaar beloofd maar komt er nooit, verbetering van kruispunt Trommelen. Politieke hypocrisie ten top. Ondertussen loopt de wethouder verkeer hand in hand verliefd met de afdeling verkeer door de stad op zoek naar plekken om automobilisten weer een loer te draaien. Het structureel afwaarderen van prima infrastructuur met knippen, snelheidsbeperkingen en het overbelasten van de overgebleven doorstroomwegen zijn een gevolg. Meer verkeer wikkelt zich soepeler af met méér opties, niet met minder.

Binnenkort mag er een riante bos rode rozen vanuit het stadhuis richting de gemeente Breda. Dan gaat namelijk de Bredaseweg op slot. Iets wat ons slaap-storp nog niet op het vizier heeft. Maar de rapen zijn gaar als de bevolking ontdekt dat Breda start met haar geïnstitutionaliseerde discriminatie van Oosterhouters. Die mogen maar beperkt gebruikmaken van de weg door Teteringen, puur door de plaats waar zij geboren en getogen zijn. Dat is geen bos rozen waard, maar een permanente en volledig stop van alle samenwerking met de gemeente Breda. Het is een schoffering van artikel 1 van onze grondwet. Maar het gemeentehuis juicht. De automobilisten zijn in Oosterhout de boeman, een uit te bannen onderdeel van de Oosterhoutse samenleving. Dat de bulk van Oosterhout forens is in het daily-urban-system Breda-Oosterhout maakt niet uit.

Gij zult niet met de auto reizen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *