Outflow, het enige dat wegvloeid is ons belastinggeld…

Cultural Hangout Outflow is een project met een prijzenswaardige missie. De vraag is echter of het voldoende goed functioneerd om veel budget op te mogen slurpen. Iedere euro kan maar 1 keer uitgegeven worden en dat betekent automatisch dat de kritische geluiden niet van de lucht zijn. En misschien ook wel terecht, want of je nu de leerlingen van het Frencken College of het Effent College of iedere andere willekeurige Oosterhoutse Jongere vraagt, geen van allen zal zeggen dat Outflow de place to be is.

De leerlingen van het Effent College onderscheiden verschillende subculturen. Als er een bepaalde subcultuur bij een bepaalde “Hangout” hangt, is dat voor de rest reden om daar niet naartoe te gaan. Jongeren hebben wat dat betreft denk ik net als ouderen een bepaald “stamcafé”. Dat betekent dat het alles onder één dak concept, het grote pré voor de politiek, misschien wel het einde betekent voor het succes van het jongerenprogramma. Ik hoop niet dat het met het Huis van Plezier Cultuur en het gewenste Verenigingsgebouw op dezelfde manier gaat ;-).

Ondernemers zijn ook niet bepaald blij met deze “oneerlijke concurrentie”. Outflow moet uitkijken dat het zich niet leent voor para-commercie. Je kunt immers de zaal huren en er je eigen feestje in organiseren. Veel gehoorde klachten van ondernemers zijn: “Hun pand is gesubsidieerd, hun activiteiten zijn gesubsidieerd en  hun personeel is ook nog eens praktisch gratis“. Op zichzelf terechte opmerkingen.

Op dit moment lijkt het doel van de instelling het enige wat het bestaan rechtvaardigd. Imagoproblemen houden aan. Zo denkt menig politicus nog steeds dat Outflow alleen voor jongeren tussen de 12 en de 16 is. Laat staan de gemiddelde burger die alleen van drugsproblemen hoort. Politici zijn allemaal trots op hun kleurtje en standpunten en bij de bijeenkomsten met jongeren herhalen ze zichzelf het liefst eindeloos. Luisteren en discussiëren met de jongeren blijft moeilijk. Bij het gesprek op het Effent College bleek dat jongeren een duidelijk verband zien tussen vandalisme en overlast en verveling. Outflow is geen alternatief omdat het al aan bepaalde subcultuur vast zit.

Grofweg zijn er dan twee oplossingen:

  • Outflow zien los te snijden van één subcultuur

Een moeilijke “operatie” omdat zodra er een nieuwe groep binnenloopt hetzelfde probleem kan ontstaan.

  • Meerdere kleine, gethematiseerde hangouts, in verschillende vormen, oprichten en Outflow als een overkoepelende organisatie hierboven plaatsen

Hierdoor komt het jeugdwerk dichter bij de jongere, letterlijk en figuurlijk. Hangplekken, skatebaantjes, basketbal-, trap- en panna-veldjes in de wijken en workshops graffiti spuiten, wedstrijden gamen en streetdance-cursussen e.d. kunnen in de wijkhuizen of brede scholen plaatsvinden en op die manier direct daar de gemiddelde leeftijd omlaag brengen (in het geval van de buurthuizen dan vooral). Wedstrijden tussen de verschillende wijken/buurten of grotere evenementen kunnen dan naar Outflow. Het kost wat meer, maar de kans bestaat ook dat er dan intensiever van het aanbod gebruik wordt gemaakt en het rendement per geinvesteerde euro hoger wordt.

Tot slot, ik ben niet tegen Outflow, maar ben voor een kritische benadering van het concept. Zeker na het verkrijgen van “tips” van de middelbare scholieren, wat toch een beetje de hoofd-doelgroep is. Oosterhout scoort hoge ogen met het project Jong, een stap 2.0 aan dit project toekennen zou ons zomaar op plaats één kunnen zetten. Ik spreek bewust van een stap 2.0, want eerlijk is eerlijk, als er één project eens een keer niet letterlijk volwassen hoeft te worden is het het project Jong.

3 gedachten over “Outflow, het enige dat wegvloeid is ons belastinggeld…

  • 25 maart 2010 om 07:54
    Permalink

    In mijn ogen moet het businessmodel van Outflow uitgebouwd worden, waarbij ze ook mobieler worden en in de verschillende wijkhuizen te vinden zijn. Deze zijn vaak in de buurt bij scholen en daarmee kunnen ze een hele nieuwe doelgroep aanboren die er nu niet komt. Bovendien draagt dat bij aan een beter algemeen imago van Outflow onder jongeren. Dat is het voordeel van een afgebakende doelgroep, elk jaar is er weer verse aanvoer zonder vooringenomen indruk.

  • 12 maart 2010 om 19:13
    Permalink

    Nog een toevoeging op bovenstaand artikel.
    Wij hebben specifieke voorwaarden zodat wij ons niet schuldig maken aan paracommercie.

  • 12 maart 2010 om 16:48
    Permalink

    Altijd goed als mensen meedenken.

    Een aantal zaken die hierboven staan zijn wat kort door de bocht. Een aantal zaken onderkennen wij ook zeer zeker. We weten intern ook hoe deze situatie is ontstaan en zijn aan de slag gegaan. We hebben deze problemen getackeld door onze programmering enorm uit te breiden. We hebben ons ‘losgesneden’ van een specifieke subcultuur en onze focus verbreed. Dit resulteert, tot op heden, in een veel gevarieerdere bezoekersschare die door krijgen dat er vandaag de dag een andere wind waait door Outflow. We kunnen ook terecht stellen dat de weg naar boven weer gevonden is.

    Dat dit niet bij iedereen in Oosterhout nog bekend is, weten we. Een negatief imago poets je nu eenmaal niet zo snel weg. Ook daar werken geleidelijk aan herstel. Dit proces zal echter wel wat tijd in beslag nemen. Dus heb geduld.

    Directie Outflow

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *