[ANALYSE] Wat vinden bezoekers van de nieuwe bieb?

Theek5
De bibliotheek van Oosterhout is onlangs geopend en veel mensen hebben er al een bezoekje kunnen brengen. Hoe zijn de eerste reacties? Wat vinden mensen van het interieur? Hoe vergelijkt men de bieb met voorgaande panden? Om deze vragen te beantwoorden heb ik afgelopen vrijdag 3 december een kleine rondvraag gedaan bij tien willekeurige mensen. Een groot aantal van hen was er die dag voor het eerst; hierdoor kon ik mooi naar hun eerste indrukken vragen. Dit kleine onderzoek is echter niet representatief voor alle bezoekers; hiervoor is grootschaliger onderzoek vereist.

Positieve kanten
Over het algemeen vonden de klanten de aankleding erg mooi, sfeervol en gezellig. Een bezoeker vind het zelfs tien keer beter dan de bieb zoals hij er op die plek vroeger was. De grootte is goed en er zijn overal zitplaatsen. “Ik word vaste klant”, aldus de bezoeker. Volgens een andere klant is er ook meer keuze qua aanbod. Weer een andere klant – een jonge vrouw – vond de sfeer goed, de inrichting mooi en kreeg een echt huiskamergevoel. Ze beschouwde het als goed dat het systeem verder hetzelfde is gebleven. Een jongere klant – een tiener – gaf aan dat de bieb erg mooi is en dat het verbeterd is ten opzichte van vroeger. Ze vindt het er chique uitzien, maar misschien een tikkeltje té chique. Dat er nu betaald moet worden voor drank vindt ze prima; de kosten moeten toch ook terugverdiend worden. “Een goede upgrade”, aldus de jonge bezoeker. Een oudere vrouw vond het ook niet erg dat er betaald moet worden voor het drinken, omdat volgens haar de prijs redelijk is. Een zeer enthousiaste klant – een jonge vrouw die later nog een persoonlijke rondleiding kreeg door een van de medewerkers – vind vooral de buitenkant van het gebouw erg mooi. Ze beschouwt de sfeer als erg aangenaam, vind de kleuren erg mooi en krijgt makkelijker een babbel met mensen op deze locatie. “Ik kom hier met een glimlach naar binnen!”

Negatieve kanten
Niet iedereen was even positief. Een oudere klant was niet te spreken over de nieuwe bibliotheek; het is volgens hem een te kostbaar project geworden en hij verwacht dat over tien jaar de e-books de hoofdtoon voeren. Verder vond hij de belichting bij sommige boekenkasten slecht, waardoor hij boeken moeilijk kon terugvinden. Een andere klant gaf hetzelfde aan wat betreft de verlichting, maar zei wel dat het de bieb erg gezellig maakt. Dat boeken lastig terug waren te vinden kwam bij meerdere bezoekers naar voren, iets wat ook te maken heeft met het wennen aan de nieuwe indeling. “Ik zoek me rot” was een vaak gezegde zin. Volgens een ‘klant’ (maar tevens medewerkster van de bieb) waren de voorgaande bibliotheken overzichtelijker, maar kent de huidige meer gezelligheid. Een andere bezoeker gaf echter aan dat de aankleding té is: “het is een bibliotheek, geen museum.” Ze doelde op de extra aangebrachte attributen her en der. Kunst aan de muur vind ze daarentegen minder erg. Weer een andere bezoeker – een vrouw van 85 jaar uit Oosterheide – gaf aan dat het voor haar allemaal wel even zoeken was, zoals de alfabetische volgorde bij de romans. Verder vind ze het jammer dat de wijkbibliotheek in haar wijk sluit en wordt overgeheveld naar het activiteitencentrum. Hierdoor wordt ze gedwongen naar deze bibliotheek te gaan, terwijl ze slecht ter been is. Een ander ziet de bieb als goede ontmoetingsplek, maar vind het vervelend dat hulp lastiger in te schakelen is, mede door de verwarring over de balies. Voor sommigen is de bieb dus nog eventjes wennen.

Benieuwd geworden naar de bieb, maar geen tijd om langst te komen? Bekijk dan onze fotoserie: “De bieb is geopend” of “Het is bijna zover”!

DSC_0019

DSC_0024

Pablo van Gruijthuijsen

Ik wil graag mijn bijdrage leveren om Oosterhout als stad beter tot zijn recht te laten komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *