Opinie: Gedoe met motorclubs
Ze zijn weer volop in het nieuws, de motorclubs. In verband gebracht met moorden in Limburg, en eerder deze week al versoepelde Tilburg de regels rondom het dragen van motorjacks. Steeds meer geluiden gaan op om de motorclubs te verbieden, maar is dat de oplossing?
Nederland kent een aantal grote motorverenigingen, namelijk de Hells Angels, Satudarah, Bandidos en No Surrender. Op het eerste gezicht lijkt het heel gezellig, mensen die graag motor rijden maken samen een tourtocht en drinken daarna nog gezellig wat. Als dat alles is, dan is daar ook niets mis mee.
Alhoewel, je kunt ook nog wel je beklag doen over het lawaai van de motoren. Waar een automobilist met een gaatje in de uitlaat al snel op een boete kan rekenen mogen de grote motoren vrolijk herrie maken. Als ik in de zomer bij bekenden van mij in het centrum op bezoek ben is het niet ongebruikelijk dat we een gesprek moeten onderbreken omdat er weer een herrieschopper op een motor langs komt.
Maar goed, iedereen zijn of haar hobby en de vrijheid om die uit te oefenen. De motorclubs vormen wel een probleem als zij de vrijheid van anderen gaan beperken. Uit het land zijn er verhalen bekend van motorclubs die het deurbeleid van een kroeg bepalen, of van de uitbater een vergoeding vragen voor de bescherming van de kroeg. Dit op een manier waar de Amerikaanse maffia in het verleden jaloers op zou zijn geweest. Tel daarbij de geluiden van zware criminaliteit bij motorclubs op en volg de berichten over de gewelddadige onderlinge strijd tussen de hierboven genoemde clubs en het is duidelijk dat er een probleem is.
De oplossing van dat probleem is een lastige. Tilburg probeerde motorrijders uit het centrum te weren, maar naast de vraag of dat juridisch mag (discriminatie) pak je daarmee ook de nette huisvader die het leuk vindt om in het weekend een stukje te gaan rijden op zijn motor.
Momenteel groeit de roep aan minister Opstelten (Veiligheid & Justitie) om de wet zo aan te passen dat criminele motorclubs verboden kunnen worden, zoals dat nu in Duitsland ook kan. Tegelijkertijd berichten de media dat het verbod in Duitsland niet heel erg effectief geweest is. Vaak is het gevolg alleen maar dat de clubs naar een andere regio gaan. Maar als het een beetje helpt om de zware criminaliteit tegen te gaan, dan is de maatregel toch het overwegen waard.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is in hoeverre de discussie over de motorclubs ook in Oosterhout speelt. Ik zie vrij regelmatig mensen met motorjacks in de Klappeijstraat, en zie dan ook de motoren geparkeerd staan waarmee de stad ingekomen zijn. Maar ervaart Oosterhout ook overlast? Of gedragen de motorrijders in Oosterhout zich keurig? Ik heb er geen zicht op, dus ben erg benieuwd naar jullie mening.
Er is een heel groot verschil tussen motorclubs/verenigingen en criminele organisaties die toevallig ook motor rijden!
@Jan Willem: uitlaten hebben e-keur. Voldoe je daar niet aan dan ben je net zo strafbaar. Daarnaast hebben quads (4 wielen) niets met motorrijden te maken.
Verder geheel met Peter eens!
Het doet de twee motorclubs (MC’s) uit Oosterhout die ik ken, geen recht ze te vergelijken met de zogenaamde 1% MC’s met wereldwijde vertakkingen. Daar zit echt een wereld van verschil tussen. De leden van zowel de Roadrockers als GoodFellows, en ik ken er nogal een aantal persoonlijk zijn over het algemeen gewone jongens en mannen met een baan en een enorme passie voor motoren. En omdat ze het zo leuk en gezellig vinden te ouwe betten over motoren komen ze bij elkaar. En waar mensen met een zelfde voorliefde bij elkaar komen ontstaan al snel verenigingen of clubs. En puur voor herkenbaarheid dragen de heren en dames bodywarmers of vesten met clublogo. En ja sommige van die gasten maken een enorme teringherrie met hun motoren. Maar ook zij worden gewoon bekeurd als hun fiets niet voldoet aan de eisen. En ja, sommige van die gasten hebben een woest uiterlijk en soms een grote bek, maar feitelijk hebben ze allemaal een klein hartje. Er zijn maar weinig MC’s die nee zeggen tegen het rijden van een rit voor het goede doel.
Ook bij de beeldvorming voor de gemiddelde motorrijder geldt: onbekend maakt onbemind. Laat je niet gek maken door het gedoe binnen de 1% clubs, onze Oosterhoutse motorrijders deugen!
Vooral het geluid is vaak storend. Zo’n uitlaat zit er bij aanschaf niet onder. Wat is de functie van het extra geluid vraag ik me af? Compensatiedrang? Overigens slaat de knul met de quad die 2 x per week over de Tilburgseweg rijdt alles. Los van de snelheid.
Groeten,
Fervent motorrijder uit Oosterhout met een originele uitlaat