Opinie: De koopavond is op zijn retour

Onze lokale detailhandel weet het niet meer. De inkomsten op de huidige koopavond lopen rap terug en dat zal ergens opgelost moeten worden. Moeten de winkels voortaan op donderdagavond open zijn, of misschien op zaterdagavond? De winkeliers bezinnen zich terecht, maar vergeten één ding, de koopavond is allang niet meer het fenomeen van vroeger.

Persoonlijk heb ik een erg nare associatie met het woord koopavond. Ik denk daarbij aan weinig parkeerplaats, lopen over de koppen en de koopjes zijn er net uit vanwege de drukte. In die spaarzame uurtjes op donderdag en vrijdag kom ik dan ook niet in respectievelijk Breda en Oosterhout. Anderen deden dat tot nu toe wel, maar laten het volgens de winkeliers inmiddels afweten. Bewonderenswaardig dat zij hun eigen klanten vragen hoe zij het dan willen zien. Het antwoord kan zomaar eens zijn dat mensen de koopavond niet meer terug willen zien.

Ik durf die stelling aan omdat winkelen de afgelopen jaren stelselmatig is veranderd. Zelfs op zaterdagmiddag is het gevoelsmatig al niet meer zo druk als vroeger in de binnenstad. Supermarkten hebben een aantal jaar geleden het voortouw genomen en besloten hun openingstijden te verruimen. Eerst van 17.00 naar 18.00 uur, en tegenwoordig in sommige plaatsen tot 22.00 uur. Voor die supermarkt hoef je dus niet perse op koopavond naar het centrum, en sinds een aantal jaar zijn reguliere winkels vaak ook tot 18.00 uur open. Er is vaak wel een moment te vinden om even snel richting stad te gaan.

Buiten de reguliere openingstijden is de zondag steeds vaker een winkeldag geworden. In Breda zijn de winkels vrij om 52 zondagen per jaar over te gaan. Omdat er echter nauwelijks extra publiek blijkt te zijn om te winkelen, ontstaat er een spreiding van publiek dat normaal op donderdag- en vrijdagavond of op zaterdag naar het centrum gaat. Daardoor is het een stuk beter boodschappen doen in het weekend, niet zelden is het op zondag drukker dan op zaterdag. We kunnen in ieder geval winkelen wanneer het ons uitkomt.

Vervolgens is er ook nog internetshoppen. De Nederlander lijkt winkelen op internet gewoon te gaan vinden. We kopen inmiddels kleding, schoenen, elektronica en zelfs condooms op internet. De winkel op internet sluit niet en is 24 uur per dag beschikbaar. Met drie klikken shop je je boodschappen bij elkaar, en hoef je niet eens naar de supermarkt in het centrum toe. Het komt tot in je keuken zonder enige moeite. Daar staat een iets hogere prijs tegenover, maar die wordt vaak weggestreept tegen gemak.

De enige reden om de koopavond overeind te houden is voor funshoppers. Gewoon door de stad lopen zonder daadwerkelijk een koopdoel te hebben. Het nadeel van funshoppers wordt echter zelf al door de winkeliers aangegeven, ze kopen veel minder, dus minder omzet. Mijn (overigens niet gemailde) advies zou zijn: schaf die koopavond maar gewoon af. Kun je als winkelier na al die jaren ’s avonds ook weer eens TV kijken met vrouw en kinderen of lekker de kroeg induiken. De klant komt toch wel, hij komt alleen op een ander moment.

Eén gedachte over “Opinie: De koopavond is op zijn retour

  • 25 september 2011 om 17:00
    Permalink

    Ik denk dat we het hele idee koopavond een ander jasje moeten geven. Geef het een thema, speciale aanbiedingen en gratis/ tegen gereduceerd tarief parkeren. Maak er iets speciaals van en het zal opbloeien als nooit tevoren. Kijk maar rond de feest dagen. Van alles te doen en speciale aanbiedingen en de consument komt wel.
    Kortom, verandering van spijs doet eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *