Opinie: 30 kan je buurt weer prettig maken

30 zone zoals het niet hoort (bron: hilversuminbeeld.nl)
30 zone zoals het niet hoort (bron: hilversuminbeeld.nl)

Niet zo lang geleden was er nog de slogan ‘30 maakt je buurt weer prettig’. Een motto om een lans te breken voor 30 km zones. Na de wat knullige uitvinding van het woonerf (een kind van de jaren ’70 en ’80) werden deze in de jaren ’90 massaal weer afgeschaft. Stapvoets rijden, dat wil zeggen tussen de 10 en 15 km per uur, werd zelden nog gedaan. De elementen om dit rijgedrag af te dwingen waren in de loop der tijd namelijk al verdwenen. Het beheer van dergelijke omgevingen is duur.

Datzelfde lot lijkt 30 km zones nu ook deel te vallen. In alle regelgeving en adviserende literatuur is de 30 km zone voorgeschreven als een verkeersveilige manier om woonwijken in te richten. In theorie horen daar een hoop maatregelen bij om het gewenste gedrag af te dwingen, in praktijk wordt slechts een bord geplaatst. Dat gaat natuurlijk nooit goed.

De invoering van 30 km zones is pas op stoom gekomen toen grote delen van wijken heringericht moesten worden. Vaak valt dit samen met een vernieuwing van riolering of een opknapbeurt van de woningen aan de betreffende route. Waar bij vervanging vaak het bestaande straatbeeld hergebruikt kan worden, moeten voor een 30 km zone diverse aanpassingen worden gedaan. Dat kan met de bestaande materialen, maar vaak gaat de indeling van de straat zo op de kop dat nieuwe materialen nodig zijn. Dat is een dure aangelegenheid, waarvoor een gemeente behoorlijk wat geld uit moet trekken.

Als de bestrating ergens ‘op’ is, deze ligt er dan 40 tot 50 jaar, heeft de gemeente als het goed is geld gereserveerd voor vervanging van de straatinrichting. Wie Oosterhout van boven bekijkt kan zien welke straten (ook niet 30 km zones) in de gouden tijden gereconstrueerd zijn. Kleine gele steentjes, keien, luxe rode bestrating. Er zijn dus tijden geweest dat kosten noch moeite gespaard werden om Oosterhout een mooier aanzien te geven. Bij nieuwe 30 km zones kunt u dat vergeten, de pot geld is leeg.

Voor iedereen is het gevolg nu duidelijk. Men plaatst een bord zone 30, maar verandert niets aan de situatie, waardoor het oude gedrag behouden blijft. Het is in meerdere gemeenten al opgevallen dat weggebruikers 30 km/u niet realistisch vinden op brede asfaltwegen zoals aangelegd in de jaren ’60. Toch komt het voor, waardoor de waarde van een 30 km zone devalueert. Als je als gemeente het juiste gedrag wil afdwingen moet je zorgen dat het wegbeeld bij de snelheid past.

Mijn voorstel zou zijn om zeer selectief nieuwe 30 km zones te realiseren, die goed uitgevoerd zijn. Alleen zo blijven ze geloofwaardig en zullen automobilisten ook in andere 30 km zones zich aan de snelheid houden. Dan maakt 30 je buurt pas echt weer prettig.

Een gedachte over “Opinie: 30 kan je buurt weer prettig maken

  • 27 maart 2013 om 20:41
    Permalink

    Allemaal heel leuk, helaas wil onze gemeente (kaag en Braassem) niet mee werken aan een veilige 30km zone waar elke dag heel veel schoolgaande kinderen fietsen, we zijn al jaren bezig zonder effect, het is en blijft een racebaan waar dik 70 word gereden, geen geld voor over en emails worden nu niet meer beantwoord.
    een 30km zone zou erg fijn zijn, zeker voor de verkeers veiligheid maar ja, als je bij de gemeente al geen resultaat krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *