Analyse: Discounters worden steeds groter

Nettorama is er één, maar Aldi en Lidl ook: een zogeheten discounter. Een winkel met veel lagere prijzen dan bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo en Emté. De kenmerken van een dergelijke winkel zijn niet de mooiste winkelinrichting, beperkt aantal services en een aanzienlijk beperkter aanbod in vers. Tot pakweg een jaar geleden gingen deze regels ook voor discounters binnen Oosterhout op. Recente verhuizingen hebben er echter voor gezorgd dat concurrenten als Albert Heijn en Jumbo het goed benauwd kunnen krijgen.

Aldi naar Strijen
Vloeken dat er geen parkeerplekken bij Aldi meer zijn is verleden tijd. Met een nieuwe vestiging in Strijen zitten zij zo ruim in de parkeerplekken dat het haast een winkel in Duitsland lijkt. De krappe winkelopstelling of een gebrek aan winkelwagens is eveneens niet meer aan de orde. Het assortiment van Aldi is eigenlijk te beperkt om op duizend vierkante meter ingezet te worden. Dat verhult misschien dat de Duitse keten op termijn plannen heeft om het assortiment uit te breiden. Voor wie nog boodschappen doet in Slotjes-Midden, winkelen bij Aldi in Strijen is een verademing. Wat overigens niet anders is geworden, er staan nog steeds rijen tot achter in de winkel om de boodschappen af te mogen rekenen.

Lidl nieuw op Zuiderhout
Lidl schoof de garage van Autokennedie plat om een filiaal van dik 1100 vierkante meter te realiseren. De Duitse discounter wordt in het thuisland als een directe concurrent van Aldi gezien, maar staat vooral bekend om het luxere (en uitgebreidere) aanbod in voedingsmiddelen. Daarmee is Lidl minder een hard-discounter als Aldi, maar nog steeds heel erg gericht op prijs. Bij Lidl komen niet of nauwelijks A-merken voor. Dat maakt het enige verschil met bijvoorbeeld een partij als Nettorama, waar een mix van huismerkproducten en A-merken te koop is. De versgebakken broodjes zijn in de hele winkel te ruiken en bij de kassa ben je een stuk sneller buiten als bij Aldi. Door de aanwezigheid van al die luxe loop je al snel het risico om meer uit te geven dan je voornemens was, maar dat is natuurlijk eigen verantwoordelijkheid.

Voor- en nadelen
De crisis is voor discountwinkels een uitstekende gelegenheid om zich te profileren. Bedrijven als Action en Big Bazar profiteren daar ook van, en binden zo een vaste klantenschare aan zich. Slim ondernemerschap doet groeien. Boodschappen worden goedkoper, en er komt een winkel om de hoek in plaats van kilometers rijden om naar een discounter te gaan.

Waar grotere supermarkten de winkelstrip in de wijk verlieten, kwam er vaak een Lidl of Aldi op de proppen. Ze waren destijds hongerig naar marktaandeel, en het bekend dat in veel gemeenten nieuwe supermarkten tegengewerkt worden. Met een beperkt assortiment kan je op 400-600 vierkante meter een uitstekende winkel neerzetten.
Door de schaalsprong van discounters voldoen deze panden ook niet meer en worden kleinere winkels verlaten. Het zou discounters sieren als zij ook daar een passende oplossing zouden bieden, zodat het voorzieningenniveau in de buurt wel op peil blijft en de winkelstrip niet ten onder gaat aan verloedering.

Compleet aanbod
Met de verhuizing van Aldi, Lidl en eerder Nettorama heeft Oosterhout nu een supermarktaanbod dat van basis tot zeer luxe strekt. Toch zijn ketens als Dirk en Plus nog niet naar Oosterhout gekomen. Dan wordt de markt opnieuw opgeschud, en dat houdt iedereen scherp.

3 gedachten over “Analyse: Discounters worden steeds groter

  • 24 november 2013 om 23:25
    Permalink

    Sterke analyse, de supermarktenbranche staat weer op scherp. Aldi en LIDL zitten in Oosterhout op tactische plekken.

    Vooral de Aldi kan van zijn ligging in de toekomst goed gebruik maken. Door de ligging te profileren als snel bereikbaar en goedkoop, kan het zich uitermate profileren als snel alternatief voor drukkere gebieden rond Jumbo / Nettorama. Ook het parkeren bij Dommelbergen is voor mij vervelend tijdens het winkelen.

    Waar ik vooral benieuwd naar ben: wat gebeurt er met Jumbo / Albert Heijn in de binnenstad? Zullen zij niet veel te duur zitten met veel oppervlakte?

  • 24 november 2013 om 21:26
    Permalink

    Dit is wat ik graag zie: wanneer zo’n keten zich in je straat, buurt of wijk vestigt, deze ook een positieve en merkbare bijdrage levert aan het woon- en leefklimaat. En dat daarover van te voren met de bewoners wordt uitgewisseld en afspraken worden gemaakt. Wat daarvoor nodig is, is dat bewoners het eigenaarschap over hun straat, buurt of wijk weer erkennen en dat nieuwkomers zich als een goede gast gedragen.

  • 24 november 2013 om 17:59
    Permalink

    De nieuwe Aldi staat in de wijk Strijen volgens mij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *