Opinie: Het failliet van Winkelstad-Oosterhout

Centrum OosterhoutHet winkelhart van Oosterhout heeft het moeilijk. De onduidelijke financiële situatie voor overheid en burger zorgt voor beperkte bestedingen. Funshoppers trekken minder snel hun portemonnee. En er is ook nog eens veel concurrentie van andere steden. Dat alles resulteert in vraagtekens over de koopavond en weinig animo voor een permanente koopzondag. Oosterhout als commercieel paradijs is daarmee passé.

Een vervelende conclusie waar menig detailhandelaar zenuwachtig van zal worden. Maar laten we de feiten op een rijtje zetten:

  • De koopavond op vrijdag werkt niet meer.
  • De zondagopenstelling wordt niet overwogen terwijl iedere andere gemeente hiermee bezig is.
  • Arendshof raakt out-of-date. De vloertegels, de turquoise verf en de rode bakstenen zijn uit!
  • Actieplan Stadshart ligt onderin de lade op het Slotjesveld.
  • Parkeren wordt duurder.
  • Het draagvlak onder centrumbewoners voor activiteiten brokkelt af.
  • De concurrentie neemt toe. Online, maar ook offline.
  • Het winkelaanbod biedt weinig unieks.
Is het tij nog te keren? Moeilijk, maar niet onmogelijk. Een combinatie van facilitaire vernieuwing, marketing (gericht op de juiste segmenten), unieke waarde en last-but-not-least: creatieve, innovatieve ondernemers die samen durven te werken, maken een antwoord op deze uitdagingen mogelijk. Van deze vier zaken is welgeteld één punt relatief makkelijk te realiseren. Dat is het stuk marketing. Mits er geld komt, bijvoorbeeld via de voorgenomen bedrijfsinvesteringszone (BIZ), is het een kwestie van marktonderzoek, marketingplan en uitvoering daarvan.

Facilitaire vernieuwing

Om maar te beginnen met het eerste moeilijke punt, een facilitaire vernieuwing. Beide delen van Arendshof raken verouderd. Het oude deel is een soort Iphone 4s, een doorontwikkeling terwijl iedereen een heel nieuw toestel wil zien. Weg met het oude, op naar een modern winkelcentrum waar mensen op wonen en in leven. Bijvoorbeeld door een open galerij zoals voorgesteld in Actieplan Stadshart. Maar daar kan natuurlijk ook best een dakje op. Woningen boven de winkels met franse balkons geven het geheel wat smoel en flair. Het maakt het geheel wat minder zakelijk en wat meer huiskamer. Een profilering die best bij een Brabantse stad past. Nieuwe winkelpanden kunnen één of tweelaags worden uitgevoerd. Bovenop kan een parkeerdek komen zoals we dat al gewend zijn in Oosterhout. Let op! Voor deze keuze is lef en toekomstvisie vereist!

Unieke waarde

Winkelen is een vrijetijdsbesteding, 99% van de mensen zal niet betaald krijgen om te winkelen, maar slechts geld uitgeven. De winkeliers moeten zich gezamenlijk eens buigen over wat klanten nu eigenlijk willen en verwachten in een winkel. Wat wil het Oosterhoutse publiek? Is dat een prettig onthaal en toevallig nog iets kopen, of wil men simpel en snel iets kopen en weg. De ervaring is er, nu nog delen en iets mee doen! Daarnaast is het ook goed eens te kijken wat er mist in het aanbod. Wellicht heeft een kunstgalerie, Aziatische kruidenwinkel of Australische bbq/grill voor een hapje “to go” wel iets heel waardevols toe te voegen aan het Oosterhoutse totaalpakket. Combineer een dagje shoppen met een beklimming van de basiliek of ga vooraf even langs Brabants museum Oud-Oosterhout en leer Oosterhout en Brabant beter kennen. Dat is ook voor veel lokalo’s verrassender dan je denkt! Ken jij de historie van de Oosterhoutse binnenstad? De kenmerkende panden, mensen en gebruiken? Laat mooie Keetje door de stad lopen met kaneelstokken of iets anders typisch Oosterhouts.

Samenwerking

Buiten het feit dat de gemiddelde ondernemer eigenwijs is, concurrentie liever ziet verdwijnen dan komen en zelf een zo goed mogelijk bestaan wil, is samenwerking misschien zo gek nog niet. Mits je zelf uniek blijft stopt en koopt de klant toch ook wel bij jouw winkel. Deel kennis, ervaringen en bepaal samen een koers. Wie zijn wij als Oosterhoutse ondernemers en wat willen we van welke klanten. Wat bieden wij de consument? Moet je hier zijn, of kun je net zo goed online of in een andere stad je inkopen doen? Bedenk samen hoe de funshopper toch een goede klant kan worden.

Randvoorwaarden

Om het wat makkelijker te maken is ook een visie van het stadsbestuur noodzakelijk. Trek de lade op het slotjesveld open en blaas het stof van Actieplan Stadshart. Help met het opzetten van de BIZ en hou de ondernemers structureel aan tafel. Nodig de VVV, horeca en musea ook uit en maak van een middagje funshoppen een dagje Oosterhout. Zorg voor een goede bereikbaarheid, te voet, per fiets, auto of bus. Geef ondernemers de mogelijkheid de toeristen uit de verblijfsaccommodaties in Oosterhout ook op zondag van dienst te zijn als zij hier zelf voor kiezen. Zet Oosterhout op de kaart, we kunnen elke euro en elke baan gebruiken.

9 gedachten over “Opinie: Het failliet van Winkelstad-Oosterhout

  • 23 januari 2016 om 14:20
    Permalink

    Ik vind wel dat het betaald parkeren gewoon weg moet uit Oosterhout. Dan gewoon iets meer vergunninghoudersplaatsen voor bewoners.
    En de service en klant vriendelijkheid omhoog.
    Want een echt goede winkel, daar word ik nog steeds blij van.

  • 20 mei 2013 om 12:23
    Permalink

    Als de gemeente nou eens de parkeertarieven ging opheffen, komt er vanzelf weer meer publiek uit de wijde omgeving. Nu is het zo dat er mensen zijn uit Dommelbergen naar Raamsdonksveer gaan voor boodschappen, omdat ze daar geen gezeur hebben over het parkeergeld……Wijnand.

  • 16 april 2013 om 10:47
    Permalink

    in navolging van mijn eerdere posting
    https://www.nu.nl/economie/3398865/twee-miljoen-vierkante-meter-winkeloppervlak-weg.html
    advies zorg voor extra speciaalzaken om de consument naar Oosterhout te blijven trekken.
    De verhuurder van het Arendshof heeft ook een rol in deze. Zorg voor aantrekkelijke huren. De huidige huurprijzen zijn niet meer van deze tijd,wil je een vulling van je winkelarsenaal behouden. Hoe meer er leeg komt, des te eerder zijn gevestigde winkeliers geneigd te vertrekken. Een spiraal die onomkeerbaar is.

  • 14 april 2013 om 11:08
    Permalink

    Het nieuwe winkelen is een van de redenen van terugloop in fysieke winkels.
    Winkeliers die te laat zijn ingestapt in de digitale webwereld ondervinden nu de gevolgen.
    Consumenten orienteren zich niet meer fysiek, maar online.
    Ook is de consument gericht op andere tijden. Men werkt doir de weeks overdag en is men eerder geneigd om in het weekend te shoppen. Men kiest dan voor locaties die op zondag geopend zijn.
    Zorg voor een online Arendshof webwinkel en een overheidsbeleid dat consumenten stimuleert naar oosterhout te komen. Ook de openingstijden zullen aangepast moeten worden om de consument te bedienen.60% van de winkeliers is tegen verruiming van de koopzondagen, helaas voor hen tekenen ze daarmee zelf het einde van Oosterhout winkelstad.

  • 12 april 2013 om 09:05
    Permalink

    Oosterhout is passe !

    Ben het niet eens met de opmerking, dat het winkelcentrum Arendshof ‘out of date’is…dan kun je een winkelcentrum om de haverklap wel gaan vernieuwen. In vergelijking met andere overdekte winkelcentrums vind ik de Arendshof er zelfs nog boven uitsteken !! Probleem is de consument ZELF in Oosterhout, het is een grijze gemeente, die steeds maar grijzer LIJKT te worden. Begin eens bij het parkeren aan te pakken, heel de dag voor € 5,-…je zal zien dat je van buiten Oosterhout weer volop mensen aantrekt, die VOORHEEN hier ook het gezicht bepalen, want helaas van onze eigen Oosterhoutse inwoners moeten we het niet hebben.

  • 24 april 2012 om 14:03
    Permalink

    Beste Oosterhouters!

    Goed stuk! Maar… Noem mij 1, met Oosterhout vergelijkbare stad ( zonder noemenswaardige recreatieve of historische trekpleisters ), waar het winkelcentrum wel succesvol is? Laten we niet vergeten dat we sinds 2008 echt hard achteruit hollen met de bestedingen van consumenten. De onzekerheid zal het voorlopig van de initiatieven van winkeliers blijven winnen. De horeca krijgt rake klappen en zolang de plaatselijke overheid niet een visie ontwikkeld om ook in de winter de pleinen aantrekkelijker te maken, gaat het moeilijk worden!

    Samenwerken is een noodzaak en dat zal veel opleveren, investeren is ook een goed signaal maar wie kan dat in deze tijd? Waar het werkelijk op neer komt voor Oosterhout is een alternatief bieden voor de bloeiende winkelstad Breda op een steenworp afstand. Het beste evenement daar wordt gemanaged door een Oosterhouter, maak gebruik van die kennis en stop met navelstaren.

    De sfeer is ook te vaak negatief, veroorzaakt door hangjongeren, agressie in het uitgaansleven en de over elkaar heen rollende politici. Pak dat aan bestuurders en maak het weer gezellig, zoals het was, gebruik heimweemarketing en lees eens een boek van Adjied Bakas! Laat de wethouder van cultuur een tastbare bijdrage leveren aan de activiteiten in het stadshart in plaats van via twitter commentaar te geven op wat anderen doen en laten! Van deze PVDA politica hebben we nog niets gezien………

    We hebben te maken met een algemene neergang van de retail in Nederland en slechts authentieke winkelbeleving, maatwerk in service en relevante proposities zijn bestendig tegen het verlies van vertrouewen en omzet in de gehele sector.

    Ik denk dat iedereen een paar jaar geduld moet hebben en vooralsnog de bestaande initiatieven van lokale ondernemers van harte moet steunen! Als er in Europa meer duidelijkheid komt omtrent de positie van de euro, als de politiek in Nederland de zaak op de rit heeft en als er weer bestuurders in Oosterhout zijn die meer doen dan lijdzaam toezien is het in 2018 weer gezellig druk in Winkelstand Oosterhout!

    Janek Kostzewa

  • 24 april 2012 om 11:59
    Permalink

    Goed stuk!

    De “Aziatische kruidenwinkel” te weten Ekszotisch Plus+ is er sinds kort al en wel aan de Leijsenhoek 3 (tussen Koreman Schoenen en Technica Nova).

  • 24 april 2012 om 06:43
    Permalink

    Vergeet ook de samenwerking met sportverenigingen niet. Elke zaterdag en zondag komen drommen papa’s en mama’s uit omliggende gemeentes hun kroost naar de Oosterhoutse velden en sporthallen brengen. Die zijn wellicht best te bewegen er een middagje centrum aan vast te plakken. Uiteraard is aanbod en marketing voor die doelgroep dan van belang..

  • 23 april 2012 om 23:14
    Permalink

    Dat is het probleem van de Wet op de Remmende Voorsprong. Persoonlijk vind ik ook de service van winkels tekort schieten er is geen interactie tussen klant en bediening. En als laatste, hebben ze iets niet dan heb je gewoon pech gehad want informeren of bestellen voor je dat kennen ze niet !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *